Venemaa lennukitootja Sukhoi sipleb probleemides

Sukhoi Superjet 100, Venemaa esimene tsiviilotstarbeline lennukiarendusprojekt peale Nõukogude Liidu lagunemist, ei taha hoolimata sellesse maetud hiigelsummadest kuidagi vedu võtta. Esimene suur tagasilöök saabus mäletatavasti mais 2012, kui Aasias reklaamturneel olnud Superjet 100 kihutas Indoneesia pealinna Jakarta lähedal vastu mäekülge, tappes kõik pardal olnud 45 inimest. Arusaadav, et peale seda on olnud mõnevõrra keeruline potentsiaalseid ostjaid veenda lennukit ostma (kuigi uurimine näitas õnnetuse põhjuseks inimliku eksimuse). Juulis toimunud Farnborough rahvusvaheliselt lennundusshow’lt lahkutigi uute tellimusteta, kui mitte arvestada, et Mehhiko lennufirma Interjet’s otsustas ostuoptsiooni tellimuseks pöörata.

Nüüd on Sukhoiga tüli üles kiskunud Armeenia rahvuslik lennufirma Armavia, kes oli esimene klient, kes Sukhoi Superjet 100 lennuki kätte sai. Alates aprillist 2012 kasutas Armavia seda lendudel Armeeniast Ukrainasse, Moskvasse, St. Peterburgi ja Sotši. Hiljuti teatas Armavia, et tagastab Superjet 100, kuna lennuk on allpool deklareeritud standardeid ja vajab juba remonti. Armavia pressiesindaja teatas, et tundub ebaotstarbekas osta lennukeid, mis vajavad remonti juba lendamise esimesel aastal.

Armavia pidi selle aasta sees kätte saama ka teise Superjet 100 lennuki, kuid on sellest loobunud. Superjeti asemel plaanitakse osta mõni lääne päritolu lennuk. Mõlemad Armavia lennukid on hetkel Moskva lähedal Sukhoi testimiskeskuses, kus Armavia esimesele lennukile tehti korrapärast hooldust. Sukhoi teatel pole asjad aga kaugeltki nii ühepoolsed ning viidatakse Armavia finantsprobleemidele.

Armavia keeldumine Superjet 100 lennukitest on Sukhoile väike, kuid siiski väga ebameeldiv tagasilöök. Seni on kokku toodetud 10 lennukit, millest 9 kuuluvad Aerofloti lennukiparki. Aeroflot on tellinud 30 Superjet 100 lennukit ning plaanib veel 10. lennuki soetamist. Sukhoil on tellimusi kokku 170. lennukile, Aerofloti kõrval on suurimad tellimused sisse andnud Ühendriikide Pearl Aircraft, Indoneesia Kartika, Venema Utair ja Mehhiko Interjet. Hoolimata Indoneesia õnnetusest ollakse väga lootusrikas Aasia kiireltarenevate lennufirmade tellimuste suhtes.

Sukhoi tulevik on siiski parajalt pilvine. Tänu riigipoolsele ebapiisavale finantseerimisele ollakse tootmisplaanist 3 aastat maas. Samas on lennuki arendamine nõudnud juba 1,3 miljardit dollarit, mis on kaugelt rohkem kui konkurentidel. Näiteks kulus Kanada Bombardieril ja Brasiilia Embraeril sarnaste lennukite väljatöötamiseks kummalgi 600 miljonit dollarit.

Lisaks Sukhoile endale on tõsised finantsprobleemid ka Superjet 100-le mootoreid tarnival Venemaa tootjal Saturnil, mis audiitorite hinnangule ei suuda oma võlgu tasuda. Kuna Superjet 100 näol on tegemist teataval määral prestiižiprojektiga, siis ilmselt täiendavaid rahasüste siiski leitakse, kuid on küsitav, kas Sukhoi suudab Bombardierile ja Embraerile tulevikus tõsist konkurentsi pakkuda.

Pilt: Airliners.net