WSJ olukorrast Põhjamaade lennunduses
Tripi külastaja
9. apr 2012 17:50

Kõrged kütusehinnad, Euroopa aeglustuv majandus ja äge konkurents odavlennufirmade poolt on pannud Põhjamaade suured lennufirmad SAS-i ja Finnairi tugeva surve alla. Nii SAS kui Finnair on kahjumis ja püüavad kõikide vahenditega tegevuskulusid kärpida.

Seevastu piirkonna peamine odavlennufirma Norwegian Air Shuttle aina kasvab. Praeguseks on 10-aastane Norwegian juba Skandinaavia suuruselt teine lennufirma. Jaanuaris üllatati oma konkurente teatega, et sisse on antud tellimus 222. uue Boeingu ja Airbusi soetamiseks. Eesmärgiks on omada konkurentidest kütusesäästlikumaid lennukeid ja lisada uusi sihtpunkte, sealhulgas ka Aasias.

Traditsioonilist ärimudelit kasutavad lennufirmad ei ole oma probleemidele suutnud lahendusi leida. SAS, Skandinaavia suurim lennufirma, teatas viiendast järjestikkusest aastakahjumist. 50% ulatuses Rootsi, Taani ja Norra valitsustele kuuluv lennufirma on vähendanud personali ja müünud ​​või vähendanud osalusi teistes lennufirmades. Kõik need sammud pole invesoritele muljet avaldanud. Viimase 12 kuu jooksul on SAS-i aktsia hind kukkunud 63%.

Analüütikud ütlevad, et pikemas perspektiivis võib SAS saada ülevõtmispakkumise, kuid seda ainult juhul, kui suudetakse uuesti kasumisse jõuda. SAS on samas juba jõudnud hoiatada, et 2012. aasta tuleb neil tänu keerulisele turuolukorrale ja kõrgetele kütusehindadele raske.

Analüütikud hindavad, et SAS-i võimalikku ostjat tuleb otsida kolmikust Lufthansa, Air France-KLM või British Airways (nüüd osa IAG-st). Lähiajaks SAS-ile midagi helget ei ennustata. Pigem vastupidi, Norwegiani agressiivsus aina kasvatab survet SAS-ile. Kindlasti mõjutab Norwegiani tegevus ka SAS-i võimaliku kosilase otsuseid.

Norwegiani aktsiahind on sel aastal enam kui kahekordistunud. Erinevalt SAS-ist teenitakse korralikku kasumit. 2011. puhaskasumiks kujunes 122 miljoni Norra krooni (16 miljonit eurot).

Ka Põhjamaade teine suur traditsiooniline lennufirma Finnair otsib võimalusi kulusid vähendada. Lisaks uurib Finnair võimalusi luua oma odavlennufirma. Viimase 12 kuu jooksul on Finnairi aktsia kaotanud 40% väärtusest. Eelmise aasta kahjumi suuruseks teatas ettevõte 87,5 miljonit eurot ning on hoiatanud, et raha kaotatakse ka 2012. a. esimesel poolaastal.

Finnairi võimaliku ärimudeli osas valitseb siiski ebaselgus. Pole teada, mida võetakse ette kahjumlike Euroopa liinide osas. Euroopa liinide teenindamise võimalikul sisseostmisel kelleltki teiselt muutuks Finnair väga pisikeseks, samas valitseb Aasia suunal endiselt tihe konkurents.

Allikas: Wall Street Journal

Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased