Kui kellegil kavas Taivani saarele ring peale teha vôi niisama siin tuuritada, siis siin môned tàhelepanekud sellel teemal. Esiteks rattaid saab rentida kuskil 3,5euro eest öö/pàevas pea kôikjalt. "Merida" ja "Giant" tootjatelt enamus neeid rattaid. Selle raha eest saab raskema poolse isendi koos veekindlate kottide ning hàdavajalike tagu- ning esituledega. Antud rattad kaaluvad ilma koti sisuta 18+kilo kanti. Variant number kaks on rattad omale tuuritamiseks osta. Meil osutus just see kôige môistlikumaks variandiks. "Giant" rattad mis me ostsime maksid euroopa poodides küsitud hinnast vàhem kui poole. Soko kaubamaja "Giant'i" oma poest Selle eest saime cyclo-cross(maastiku ja maanteeratta hübriid) tüüpi 10kilo kaaluvad rattad. Kui osta need suurtematest kaubamajadest saab tavaliselt 5% kàibemaksu osa kohe kaubamaja klienditeenindus osakonnast passi alusel samal pàeval makstud hinnast tagasi. Muidugi saab poest alati vàhemalt 10%soodustust juba ennem seda. Peamine on, et ühel kviitungil ei oleks suurem ostu summa kui 21tuhat Taivani dollarit. Poes saab lasta kindlasti vajadusel rohkem kviitungeid kirjutada, et summa seda ei ületaks. Samas kui summa suurem, siis saab selle 5% kàibemaksu osa tagasi lennujaamast, aga peab lahkuma koos kaubaga riigist peale ostmist 30 pàeva jooksul. Kolmas variant on ka, et ratas kodust lennukiga kaasa võtta. Paljud lennufirmad küsivad suht vähe sellise lisa pagasi eest või on hoopiski tasuta. Odavate piletite puhul see vist aga kahjuks see ei kehti. Meid oli tuuritamas kaks. Kuna meie kahe rattaga vàntamise kiirus on vàga erinev, siis ainukeseks môistlikuks variandiks oli kaasa vôetavate asjade transpordiks kasutada rattale kinnitatavat treilerit. Raamile kinnitatavad ratta kotid oleks sôidu kiiruse vahe veel suuremaks venitanud ja meeldivast ratta tuurist oleks vôinud tulla vàlja hoopis midagi muud. Treileri soetasime samuti samast kohast kust "Giant" rattad ja "ToPeak" treileriga tuli kaasa 65liitrine spetsiaalne veekindel treileri kott. Riietuse osas on kôigil omad arvamused ja pigem ise soovitaks miinimumina vähemalt pehendusega pükse ja pehmedustega kindaid. Teevad sôidu kordi mugavamaks. Pàikese kiirte eest saab ennast kaitsta kas spetsiaalse kreemiga vôi Taivanist kohapealt osta ôhukesed kàised/sààred. Maksavad need poodides 7,5-10 eurot paar. Nàkku muidugi pàris suusamaski ei pane ja selleks saab osta spordi pàikesekreemi mida samuti Taivanis laialdaselt müüakse. Kui autoga ninasi kokku ei pane, siis pàikese pôhjustatud kuri on peamine mis ratta seljas ohuks on. Lihtsamaks teeb elu kindlasti ka nutitelefon koos kohaliku interneti vôimalusega kônekaart. Taiwan Mobile (MyFone) laseb vàlismaalastel sellise kaardi küll osta, aga nôuab vormistamisel peale passi ka mingit muud isikut tôendavat dokumenti. Id-kaart vôi jubiluba. Kaart maksab 12,5eurot(10eurot kôneaega) ja 1gb mahuga interneti paketi saab aktiveerida 4,5euro eest. Piisav nàiteks Google Maps rakenduse jaoks.
Pôhiliselt sôidavad enamus Taivanlasi saare tuuri pàripàeva. Peamine pluss on selles, et kui ring teha peale kôige mereààrsemaid teid kasutades, siis oled alati vee ààres. Suurimaks miinuseks selle juures on, et ida kaldal oled kitsal teel veoautodega vàhekest ruumi jagamas ja kuristikku hoiab sind kukkumast vaid meetri kôrgune betoon piire. Ei tundunud just vàga môistlik ettevôtmine meile seda läbida nii pidi. Enamus kohalikke muidugi sôidab selle kôige kitsama osa Hualien-Suoa (u 100km) rongiga ja jàtkab peale seda jàlle omal jôul. Meie sôitsime tiiru peale kellaga samas suunas ja ilma rongi kasutamata.
Taipeist vàlja vàntamine vàga lihtne. Jalgrattateid kôik kohad tàis ja mööda jôe ààrt saab tàiesti autode vabalt rahulikult linnast vàlja vàndata. Kindlasti ei tasu suurlinna pelgata. Enamus Taivani teid on eraldi rolleritele ja jalgratastele eraldatud ribaga. Erandiks ida poolne tee nr. 9 Suoa'st Hualien linna osa. Seda teed natukene üle 100kilomeetri. Kõige ilusamaid vaateid pakkuv ongi just see 100kilomeetrine osa sellest maanteest. Suoa linnast hommikul väntamist alustades ootab kohe ees üle 10kilomeetrit järjest tõusu. Merepinnalt tuleb tõusta pea 500 meetri peale. Kogu sellel nimetatul 100 kilomeetrisel lõigul on kokku kolm tõsisemat tõusu mida tasuks teed ette võttes endale ennem teadvustada. Tunneleid on rohkem kui 20 ja osa neist väga pikad. Seal tulevad kasuks tuled. Busside ja veoautodega kitsaid tunneleid jagada on väga närve kõditav elamus. Ida poolne parim vaatamisväärsus oli Taroko rahvuspark koos oma mägede ja jõgedega. Ida pool asustus kohati väga hõre, aga igas väikses külas/linnas kui leiad 7/11 poe, siis on seal ka vähemalt üks koht kus magada. Hotellid jäävad 20-35 euro kanti kahele öö eest. Mõnikord on hotell koopa tüüpi uberik, aga ainukene linnas ja värvikaid elmusi pakkuv. Lääne poolne saare osa väga tihedalt asustatud just ranniku ääres. Kui koguaeg punase foori taga seista ei soovi, siis seda saare poolt tasub läbida vähe rohkem saare keskosa kandist. Väga palju väikseid ja ilusate vaadetega teid asub seal. Liiklus neil pea olematu. Teed numbritega 3, 18, 21, 140, 174 jne. Variante pea lõpmatult.
Meil läks aega tuuri tegemiseks 15 päeva sõitu ja 6 päeva nende vahel täielikult rattavaba päeva. 2 nendest vabadest päevadest läks taifuun "Usagi" eest Tainan linnas peidus olemise peale. Selle ajaga sai läbitud 1205 kilomeetrit vaid ühe tühja kummiga kahe ratta ning treileri peale.
Taivanlaste jaoks on saarele rattaga tiiru peale tegemine sama mis Eestlasele Tartu suusamaratoni läbimine ja nad elavad kõigile kes teel kottidega väntavad hoogsalt kaasa. Hiina keelset "tsai jooo" (go, go, go) hüüet oli kuulda kõikjalt ja igapäevaselt.
Autojuhid on väga hoolivad ratturite suhtes. Eesti mõistes "mina oma uue Mersuga" vägilasi nägime kolme nädala jooksul kokku vist vaid 3-4 korral. Eestis rattatrenni tehes näeb selliseid vahest igas tunnis kahjuks täpselt sama palju. Sõita ühesõnaga väga turvaline. Kindlasti tasub vaid ettevaatlikum olla ida pool kitsaste teede peal.
Kui kellegil tekib seoses sellega veel küsimusi, siis vastan meelsasti.