Suurbritannia reisikorraldaja Thomas Cook ajalugu ulatub aastasse 1841, kui inglane Thomas Cook hakkas korraldama rongiekskursioone, veidi hiljem järgnesid ringreisid Euroopasse ja USA-sse. Erinevate ühinemiste teel on Thomas Cookist saanud Thomas Cook Group, mis toimetab üle Euroopa ning saadab aastas puhkama üle 20 miljoni inimese.
Viimane aasta pole Thomas Cookile majanduslikult pehmelt öeldes just parim olnud. Reisikorraldaja aktsia on viimase 12 kuu jooksul kaotanud 90% oma väärtusest, 17. mail tegi see läbi 45% suuruse languse, kui Thomas Cook teatas majandusaasta esimese poolaasta kahjumiks 1,5 miljardit naela (1,5 miljardit eurot). Sellest 1,1 miljardit naela moodustas MyTraveli - reisikorraldaja, kellega 2007. aastal ühineti – väärtuse mahakandmine. Aktsia hind jätkas langust ka järgnevatel päevadel, pöördudes eile tõusule.
Üleeuroopaline haare
Loomulikult küsivad puhkajad üle Euroopa, kas Thomas Cook suudab sellisest finantsolukorrast elusalt väljuda ehk kas nende väljaostetud reisid ikka toimuvad? Reisikorraldaja kinnitusel toimub äri kõigele vaatamata nagu ikka, kuid kerget paanikahõngu on õhus sellegipoolest. Et Thomas Cooki tegevuse ulatusest Euroopas aimu saada, siis olgu ära toodud Thomas Cooki kaubamärgid.
Reisikorraldajad: Thomas Cook: Ühendkuningriik, Iirimaa, Holland, Belgia, Saksamaa, Prantsusmaa, Hiina Neckermann: Saksamaa, Holland, Belgia, Šveits, Austria, Tšehhi, Ungari, Poola Jet Tours: Prantsusmaa Ving: Rootsi ja Norra (mõlemas nr. 1) Spies: Taani (nr. 1) Tjäreborg: Soome (nr. 3 TUI ja Aurinkomatkade järel) Airtours Globetrotter (kruiisid, Rootsi)
Lennufirmad: Thomas Cook Airlines Thomas Cook Airlines Scandinavia Thomas Cook Airlines Balearics Condor
Hotellid: Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels, SunConnect Resorts, Sentido Hotels & Resorts, Smartline Hotels, Casa Cook, Aldiana
Finantsteenused: Thomas Cook Money (UK, Rootsi)
Olgu öeldud, et Thomas Cooki tegevus Põhjamaades on olnud kasumlik.
Mis on läinud valesti?
Nagu sellistel puhkudel ikka, on põhjuseid rohkem kui üks.
Mis saab edasi?
Kuigi Citigroup on Thomas Cooki aktsia hinnanud väärtusetuks (ehk sisuliselt pankrotis olevaks), kinnitab reisikorraldaja, et kõik toimib vanaviisi. Suveks on tehtud broneeringuid samas suurusjärgus, mis eelmiselgi aastal, kuid pole kahtlust, et hoiatavad pealkirjad meedias muudavad reisipakettide edasise müügi väga keeruliseks.
Veepeal püsimiseks on Thomas Cookil kiiremas korras vaja maha müüa 105 lennukiga lennundusharu. Condori vastu, mis on Saksamaal väga tugev kaubamärk, on huvi üles näidanud Lufthansa. Suure tõenäosusega saab Lufthansa ilma konkurentsiseadusi rikkumata üle võtta vaid Condori kauglendude osa. Huvi Thomas Cooki vastu on üles näidanud ka Virgin Atlantic. Ryanair on märkinud, et neil puudub igasugune huvi. Võimalik, et easyJeti huvi on veidi suurem. Thomas Cooki lennunduspool, mille täituvus oli eelmisel aastal 90%, töötab kasumlikult, 2018. aasta kasum oli 147 miljonit eurot.
Thomas Cook on Kreeka hotelliomanikelt palunud suviste hotellihindade ümbervaatamist. Soodsamaid pakkumisi on praegu hädasti vaja, et puhkajate ettevaatlikusest üle saada. Osade müügiesinduste sulgemine ja koondamised on samuti käimas, kuid peaprobleemiks on ikkagi see, kuidas tagasi võita tarbijate murenenud usaldus. Kui ikka pidevalt loed lehest, et kindluse mõttes osta Thomas Cooki / Tjäreborgi / Ving jne reis ainult krediitkaardiga, siis paratamatult tekib küsimus, et kas ikka tasub riskida? Briti puhkajad on Thomas Cooki kollapsi puhul kaitstud ATOL (Air Travel Organiser's Licence) skeemiga, kuid seda vaid juhul, kui ostetud on terve puhkusepakett. Kui on Thomas Cooki kaudu on broneeritud ainult lend või lend ja majutus eraldi, ATOL ei rakendu.
Juhul, kui tõesti peaks juhtuma halvim ja 178 aastane reiskorraldaja majandusraskuste tõttu lõpetab, siis Thomas Cooki gruppi kuuluvad Põhjamaade reisikorraldajad leiavad endale ilmselt üsna pea uued omanikud.
Thomas Cook on juba saanud investeerimisfirmalt Triton Partners pakkumise Põhjamaade äri (Tjäreborg, Spies, Ving) ostuks. Ostuhuvilisi on rohkemgi.