Air France võib loobuda oma odavlennufirma arendamisest

Air France-KLM, mis elab hetkel alates 1988. aastast kõige hullema pilootide streigi tähe all, võib loobuda plaanist arendada lennundusgrupile kuuluv odavlennufirma Transavia järgmise 5 aasta jooksul Euroopa üheks suurimaks odavlennufirmaks. Air France'i-KLM-i plaan nägi ette investeerida kuni 1 miljard eurot ja kasvatada Transavia praegune 50 lennukist koosnev lennukipark aastaks 2017 rohkem kui 100 lennuki suuruseks. Ühtlasi nägi plaan ette Transavia tegevuse laiendamise väljaspool Prantsusmaad.

Prantsusmaa transpordiminister Alain Vidalies jõudis teate Air France'i loobumisest juba ka välja öelda, kuid Air France'i tegevjuht Alexandre de Juniac lükkas selle teate koheselt ümber, viidates, et Transavia ümberkujundamisest loobutakse raske südamega alles siis, kui kokkuleppekõnelused pilootidega tulemust ei anna. Kompromissiks on Air France'i juhid pakkunud Transavia laienemisplaanide edasilükkamise kuni detsembrini 2014.

Praegu pole siiski mingeid märke, et Air France'i piloodid lennufirma tegevjuhtkonna plaanidega nõustuda kavatseks. Tänaseks on 15. septembril alanud streik kestnud juba 10 päeva, põhjustades Air France'ile kahju 15-20 miljonit eurot päevas. Air France'i kodulehe andmetel kestab streik vähemalt 30. septembrini. Streigiga on ühinenud umbes 60 % Air France'i pilootidest ehk 200 pilooti.

Pilootide ametiühing SNPL süüdistab Air France'i kavas viia töökohad Prantsusmaalt madalama palgatasemega ja madalamate maksudega riikidesse. Pilootide väitel puudub vajadus uue lennufirma ülesehitamiseks väljaspool Prantsusmaad, sest töökohti Air France'is tõmmatakse niigi igal aastal koomale. Pilootide hinnangul tähendaks Transavia laiendamine Air France'i lõppu ja nüüd nõutaksegi lennnufirma "lammutamise" lõpetamist. Mõistetavalt pelgavad Air France'i piloodid, kes võivad teenida kuni 250.000 eurot aastas, et nende hästitasustatud töökohad lähevad aja jooksul üle Transaviasse, kus piloodid teenivad tunduvalt vähem.

Air France'i juhid näevad asju muidugi teises valguses. Kuigi Transavia üks lend on 27% odavam, kui üks Air France'i lend, loetakse Transavia kulutaset siiski liiga kõrgeks, et konkureerida teiste odavlennufirmadega. Praegu töötab Transavia kahjumiga.

Igal juhul on Air France tänu tugevatele ametiühingutele ainult halbade valikute ees. Nagu näha, saavad kõik vähegi radikaalsemad ümberkorraldusplaanid konkurentsivõime tõstmiseks ametiühingute poolt blokeeritud. Samal ajal tuleb kahjumlike Euroopa-siseste lendudega paratamatult varem või hiljem midagi ette võtta. Lisaks toodab iga streigipäev kopsakat kahjumit, mis streigi pikemal kestmisel võib Air France'i finantsseisundit kõvasti mõjutada. Lennufirma tegevjuht Alexandre de Juniac on pilootide streiki nimetanud "katastroofiliseks". Streigi on hukka mõistnud ka Prantsusmaa peaministri Manuel Valls, kelle sõnul mõjub pilootide tööseisak negatiivselt kogu riigi mainele.

Kui uskuda BBC uudiseid, siis ongi Air France loobunud Transavia laienemisest Prantsusmaalt väljapoole, soovides vastu pilootide kohest naasmist tööpostile.