Malaisia odavlennufirma AirAsia plaanib veel sel aastal avada sõlmjaama Lähis-Idas ning avada sealt liine Euroopasse, teatas AirAsia tegevjuht Tony Fernandes Financial Timesile antud intervjuus. AirAsia soovib ära kasutada selle piirkonna geograafiliselt lähemat asukohta Euroopale võrreldes Kagu-Aasiaga. Sõlmjaam Araabia Ühendemiraatides, Saudi Araabias või mõnes teises riigis võimaldaks ühe või mitme vahepeatusega avada huvitavaid liine Euroopa ja Aasia vahel.
Sõlmjaama võimaliku asukohana on jäänud sõelale neli linna. Dubai ja Sharjah nende hulka ei kuulu, kuna Dubai on liiga suur lennujaam ja Sharjahis on juba Air Arabial palju ühendusi. Üheks võimalikuks asukohaks on Ras Al Khaimah Araabia Ühendemiraatides, kaalumisel on ka mõni linn Saudi Araabias.
AirAsia huvi Euroopa liinide vastu on ammune. Mäletatavasti lendas AirAsia X rohkem kui 10 aastat tagasi lühikest aega Londonisse ja Pariisi, kuid sulges need liinid aastal 2012. Pärast seda on pea igal aastal kuulutatud plaanidest Euroopasse naasta, kuid jutu tasandile on asi jäänudki. Nüüd on AirAsia pandeemiaaegsest kriisist taastunud ja Euroopa on jälle tõsisemalt ette võetud.
Euroopas suuri sõlmlennujaamasid enam ei sihita, ainsaks selliseks sihtkohaks võiks "glamuuri pärast" olla London Gatwick. Nüüd vaadatakse pigem Ida-Euroopa poole (ilmselt võiks kõne alla tulla Praha, Varssavi, Budapest) ja teise ringi sihtkohad Lääne-Euroopas nagu Köln, Manchester, Glasgow ja Dublin.
AirAsia lennud on seni olnud valdavalt punktist punkti. Näiteks nende peamisest sõlmjaamast Kuala Lumpuris lennatakse rohkem kui 160 linna, kuid vaid 8% reisijatest läheb sealt jätkulennule. Nüüd soovitakse uue jätkulendude osakaalu kasvatada ja seda ka uue Kagu-Aasia ja Euroopa vahelise sõlmjaama abil.
Lihtne jalutuskäik see ilmselt olema ei saa. Laheriikides on juba ees sissetöötanud ja tihti riigi toetusega lennufirmad. Küsimus on, kuidas suudaks AirAsia seal lendude mahu kasvatada majanduslikult tasuva suuruseni. Hind on kindlasti üks teguritest, kuid ainult sellest ei pruugi piisata.
Juhul, kui tõesti soovitakse Lähis-Idas juba sel aastal midagi korda saata, peab AirAsia tõeliselt kiiresti liigutama, sest pool aastat on ju juba läbi. Arvestades, et seni on Toni Fernandese jutud meedias pea alati olnud kõvasti lennukamad, kui hilisem reaalsus, siis võtaks ka neid plaane selge koefitsendiga. Kui AirAsia plaanid on tõesti tõsised, siis võiks varsti uusi uudiseid oodata.