AirAsia X, odavlennufirma AirAsia pikamalendude üksus, plaanib uuesti alustada lende Kagu-Aasiast Euroopasse. Mäletatavasti ei lõppenud AirAsia esimene katse Kuala Lumpurist Londonisse ja Pariisi lennata kõige edukamalt ning AirAsia lahkus Euroopa turult aastal 2012.
Uudis taasalustamisest on seotud hiljuti sõlmitud lepinguga, kus AirAsia X ostab Airbusilt 25 A330-300 tüüpi lennukit. Tehingu maksumuseks on 6 miljardit dollarit (4,4 miljardit eurot). Tegemist on seni suurima ühekordse A330-300 lennukite tellimusega. Antud tellimus puudutab Airbus A330-300 kõige uuemat tüüpi, mis on võimeline sooritama vahemaandumiseta lende Aasiast Euroopasse või USA-sse.
Et lennukid saab AirAsia kätte 2015. aasta jooksul, pole lendude reaalset algust enne 2016. aastat oodata. Ka pole AirAsia X avaldanud, mis linnad seekord Euroopas sihikul on. Lisaks on lennufirma teatanud, et seoses uute lenukite saabumisega kaalutakse võimalusi lennata Kagu-Aasiast ka USA-sse.
AirAsia juht Tony Fernandes märkis Pariisis peetud allkirjastamistseremoonial, et uute lennukite tellimuse näol on tegemist järgmise arenguetapiga AirAsia teel maailma odavlennufirmade vaieldamatuks liidriks. Fernandese avalduse järgi on AirAsia X eesmärgiks ei midagi vähemat, kui olla „Kagu-Aasia Emirates“. See tähendab uusi avatavaid sihtkohti ja uusi turge. Muuhulgas asub AirAsia lendama Mongooliasse. Kokku lisandub AirAsia X lennuparki aastani 2019 57 uut lennukit.
Malaisia odavlennufirma loodab palju ka 2014. aastal avatavast KLIA2-st. KLIA2 on uus odavlennufirmade terminal Malaisia pealinnas Kuala Lumpuris. Fernandes soovib, et Kuala Lumpur oleks odavlennduse jaoks samasugune keksus, nagu seda on Dubai täisteenusega lennufirmade, eriti Emirates´i, jaoks.
Tony Fernandes ei andnud vihjeid Euroopa-lendude pileti võimaliku maksumuse kohta. Aga võib oodata, et nagu odavlennufirmades tavaks, tuleb kõikide lisateenuste, nagu toit ja joogid, meelelahutus, mugavamad istmed jm, lisaksks maksta.
Kuidas AirAsia X-i plaanid Euroopasse lennata õnnestuvad, näitab aeg. Igal juhul on AirAsia X-i lähenemine vähemalt lennukitüübi osas erinev teise odavlennuduse ärimudelit kauglendudel kasutava lennufirma Air Norwegiani omast. Kui Norwegian kasutab kauglendudele Euroopast USA-sse ja Bangkokki Boeing 787 lennukeid, siis AirAsia kasutab eranditult Airbuse.
Selle aasta alguses sai AirAsia X-st esimene lennufirma, mis juurutas lennukis lastevabad tsoonid. See tähendab, et juhul, kui kaasa lendab alla 12-aastane laps, pole võimalik broneerida kohti ridadesse 7-14. Neil reisijatel, kes soovivad lennata lastevabas tsoonis, tuleb enesestmõistetavalt juurde maksta.
AirAsia puhul pole siiski kõik roosiline. AirAsia ühisfirma Jaapani ANA-ga polnud edukas ja lõpetati selle aasta oktoobris. AirAsia Indoneesia ja Filipiinide üksused ei jõua kasumisse ilmselt enne kahte aastat, sest konkurents teiste lennufirmadega on tihe. Ka AirAsia kodubaasis Malaisias on hinnasõdade tõttu marginaalid märgatavalt langenud. Kuid kokkuvõttes püsib lennufirma selgelt plusspoolel.