Airbusi lennukid hakkavad valmima 3D printeris
veigo
veigo
25. märts 2016 17:12

Euroopa lennukitootja Airbus on juba mõnda aega katsetanud 3D printerite rakendusvõimalusi lennukitööstuses ja praeguseks hetkeks on Airbus kolmemõõtmeliste metalldetailide trükkimise osas maailmas pioneeriseisuses. Täna näevad Airbusi insenerid oma arvutites valmivatel lennukijoonistel 3D printerites trükitud komponentidel aina suuremat rolli.

Loomulikult pole 3D trükkimine Airbusi põhiline tegevusvaldkond ja 3D trükitud detailid jõuvad Airbusi lennukitesse mitmete erinevate firmade koostöö tulemusena. Airbus on 3D trükitehnoloogia võimaluste kasutamiseks asutanud valdkonnale spetsialiseerunud tütarfirma Airbus APWorks, mis teeb tihedat koostööd selliste firmadega nagu inseneritarkvara arendav Autodesk ja Hollandi 3D printerite tootja Additive Industries.

Airbus APWorks oli esimene firma maailmas, kes soetas endale Additive Industries’ poolt metalldetailide trükkimiseks loodud 3D printeri MetalFAB1. Kuigi selline, terve toa täitev printer maksab kenakese 1,8 miljonit eurot, näeb Airbus sellel väga suurt potentsiaali. Täna võib öelda, et tegemist ei ole enam umbmäärase kaugema tulevikuga – Airbus on avalikustanud, et nende viimase kommertslennundusse jõudnud lennuki Airbus A350 XWB jaoks on 3D printeris trükitud rohkem kui 1000 detaili.

MetalFAB1 3D printer

Lennukidetailide 3D tükkimisel on kaks väga olulist argumenti: 3D printeriga trükitud detailid kaaluvad analoogsetest tavameetoditel valmistatud detailidest 30 – 55 protsenti vähem, materjalikasutust on samal ajal võimalik vähendada lausa 90 %, sest kõik kasutatav toore kulub lõpptoote valmistamiseks. Aga sellegipoolest kõlab see number päris uskumatult.

3D printeris trükitud detailid, mis paigutatakse lennuki tagaosas asuva köögi ja salongi vahele

Kergemad lennukid on arusaadavalt ökonoomsemad ja see on oluline müügiargument ka odava kütuse ajastul. Kindlasti meeldib Airbusile ka see, et tootmisprotsessi saab lühendada – kaob vajadus valuvormide valmistamiseks ning enam pole vaja oodata, kunas Hiinast jõuvad kohale konteinerid lennukidetailidega. Tõsi, täna on metallist 3D komponentide trükkimine veel veidi aeglane, kuid pole kahtlust, et lähitulevikus suudetakse trükkimise kiirust tõsta.

Kui täna käib jutt üksikutest 3D printeriga trükitud detailidest lennukis, siis Airbusi nägemuses võiks lähemate kümnendite jooksul 3D printeris valmida kuni pooled kõikidest lennukites vajaminevatest detailidest. Selle aasta esimeses pooles testib Airbus erinevaid 3D printeriga trükitud osi lennukikatsetustel, tehases valmivatesse seeriatootmises lennukitesse peaks uusi trükitud detaile hakkama lisanduma veel enne aasta lõppu. Paari aasta pärast peaks 3D printerist tulnud komponente Airbusi lennukites juba palju rohkem olema.

Paar teemakohast videolõiku Deutsche Wellelt ja Euronewsilt:

Allikas: 3ders.org

Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased