Alitaliast saab Euroopa seksikaim lennufirma?

Mõned sõnumid lihtsalt tõmbavad tähelepanu. Nimelt teatas Etihad Airwaysi juht James Hogan peale teadet, et Etihad on valmis investeerima raskustes Itaalia rahvuslikku lennufirmasse Alitalia 1,758 miljardit eurot muuhulgas ka seda, et nende eesmärk on teha Alitaliast Euroopa seksikaim lennufirma. Mida see seksikus täpsemalt tähendab, Hogan liigselt ei täpsustanud, aga muu jutu seest võis välja lugeda, et suund on senisest parema teeninduskvaliteedi poole.

Alitalia raskuste algusaega on raske isegi mäletada. Igatahes said nende probleemid Trip.ee-s kajastatud juba 2008. aastal (Alitalia raskustes). 2013. aastal suudeti lennufirma pankrotti väikeste trikkidega vältida (Alitalia pankrotist päästetud). Samal aastal kuulutati välja ka strateegiamuutus, mille kohaselt plaanis Alitalia hakata Milano Linate lennuväljalt lendama Tallinnasse. Aasta lõpus aga jõuti läbirääkimistesse osaluse müügist ühega kolmest suuremast Pärsia lahe äärsest lennufirmast – Etihad Airwaysiga.

Tänaseks on Etihad ametlikult omandanud 49% Alitaliast, makstes selle eest 387,5 miljonit eurot. Lisaks ostis Etihad 75% Alitalia püsikliendiprogrammist MilleMiglia, Alitalia 5 slotti London Heathrow lennuväljal (slot - lennufirmale antud õigus konkreetsel kellaajal maandumiseks või õhkutõusmiseks), mida liisitakse tagasi Alitaliale ning panustas päris kopsaka kapitalisüsti Alitalia tegevusse ning laenude refinantseerimiseks ja uuendamiseks.

Alitalia restruktureerimise raames väheneb Euroopa-siseste lendude arv 13%. See on mõistetav, sest odavlennufirmad nagu Ryanair, easyJet ja Volotea on viimastele aastatel Itaalias agaralt laienenud. Seevastu kasvab ligi kolmandiku võrra (32%) kauglendude osakaal, mis keskenduvad Roomasse ja Milanosse (Malpensa ja Linate lennuväljadele).

Alates 2014. aasta talvest suurendab Alitalia lennusagedust Rooma Fiumicino ja Abu Dhabi vahel viielt lennult nädalas seitsmele. Üks lend päevas on Roomast Abu Dhabisse ka Etihadil. 2015. aasta suvest aga plaanitakse otselende ka teistest olulistest Itaalia linnadest nagu Veneetsia, Bologna ja Catania (neist viimane on küllalt üllatav valik). Rooma Fiumicino ja Milano Malpensa peaks järgmise 4 aasta jooksul kasvama suuremateks kontinentidevaheliste lendude keskuseks, seejuures peaks Milanost väljuvate kauglendude arv 2018. aastaks kasvama poole võrra. Selle plaani täitmiseks on Alitalia suuremate lennukite (widebody fleet) arvu suurendada kolmandiku võrra.

Aga tagasi selle seksikuse juurde. 2015. aastal võetakse ette Alitalia brändingu oluline uuendamine ning investeeritakse pakutava teenuse kvaliteeti. Eesmärgiks on Alitaliast teha midagi Virgin Alitalia taolist (Richard Bransonile ja Deltale kuuluv Virgin Atlantic on tuntud oma hea teeninduse ja seksikate reklaamide polest). Kas see aga ka õnnestub, on siiski küsimärk. Alitalia ümberpööramine nõuab põhjalikku muutust lennufirma kultuuris, kus ametiühingutel on olnud traditsiooniliselt suur mõjujõud. Näiteks airberlin, milles Etihad omandas osaluse 2011. aasta lõpus, on võrreldes Etihadiga nagu vaene sugulane absoluutselt igas nüansis, alates lennuki istmetest, toidu serveerimisest ja lõpetades pakutava meelelahutusega.

Lisaks osalusele airberlinile on Etihad soetanud osalusi veel sellistes lennufirmades nagu Air Serbia, Etihad Regional, Jet Airways, Virgin Australia, Air Seychelles ja Aer Lingus. Strateegilised partnerlused on Etihadile kahtlemata olulised, kuid müües pileteid elitaarse lennufirma kuvandiga Etihadi nime alt täiesti teise teenindusstandardiga lennufirmade lendudele võib hakata lõpuks murendama ka Etihadi enda poleeritud ilmet.

Etihadi osalus Alitalias võib tuua kaasa ka pingeid Alitalia lennundusallianssi Skyteam partneritega. Itaaliast USA-sse suunduvatel lendudel on mängumaa Alitalia ja Delta vahel ära jaotatud. Kui Alitalia asub oma postitsioone kauglendudel (miks mitte näiteks Abu Dhabi-Milano-New York?) parandama, siis Delta seda ilmselt väga hea pilguga ei vaata.

Kas Milano Linate – Tallinn liin avatakse või mitte, on siiski jätkuvalt teadmata.