Pole kahtlust, et Hollandi valitsus võtab lennuliiklusest tekkivate emissioonide vähendamist väga tõsiselt. Alates 2023. aastast tõsteti Hollandist väljuvate lendude maksu 7,95 euro pealt 26,43 euroni. 2024. aastaks piirati Amsterdami Schipholi lennujaamas kogu aastaks lubatud lendude arvu praeguse 500 000 lennu pealt 460 000 lennuni ehk 9% võrra. Nüüd on töös veel üks algatus – kehtestada lennundusmaks ka transiitreisijatele.
Nagu märgitud, kõikidest Hollandi lennujaamadest väljuvate lendude puhul 26,43€ suurust maksu juba küsitakse. Aga kui seni olid alla 2 aastased lapsed ja transiitreisijad sellest maksust vabastatud, siis nüüd soovitakse alates järgmise aasta algusest maksustada ka transiitreisijad.
Amsterdam on tänu oma asukohale Euroopas väga oluline transiitlennuväli. Kui Hollandi parlament maksumuudatuse vastu võtab, muutub läbi Amsterdami lendamine järgmisest aastas edasi-tagasi lennu puhul 52,86 eurot kallimaks. Sellega sünniks Euroopas pretsedent, sest Hollandist saaks esimene riik, kus maksustatakse ka transiitlende.
Hollandi valitsuse soovi võib suunata reisijaid rohkem kasutama keskkonnasõbralikumat rongi on mõistetav, kuid paljude transiitreisijate jaoks ei pruugi rongisõit olla reaalne alternatiiv.
Kõige rohkem mõjutaks uus maks loomulikult KLM-i, kellele Amsterdam on kodulennujaam. Sisuliselt muudab Hollandi valitsus riigile olulist lennufirmat konkurentsivõimetumaks. Pole ka väga kindel, kas mingeid kliimaeesmärke kokkuvõttes saavutatakse, sest lisamaks suunab transiitreisijaid valima lihtsalt mõnda alternatiivset ühendust mõne teise Euroopa lennujaama kaudu. Ilmselt ei tunneks maksust suurt rõõmu ka AirBaltic, mis pakub koostöös KLM-iga otselende Amsterdami nii Tallinnast, Riiast kui Vilniusest (hommikused lennud Amsterdamist Riiasse ja Tallinnasse väljuvad muide samal kellaajal).
Hollandi parlament hääletab lennundusmaksu üle lähiajal ja on üsna suured eeldused, et täiendav maks transiitreisijatele tuleb. Kuna Hollandi valitsus plaanib transiitreisijate maksustamiselt saadavaid tulusid kasutada kodutarbijate energiakulude leevendamiseks ja asja maksaks kinni välismaalased, oleks see otsus valijate jaoks populaarne ning jätaks ühtlasi ka mulje, et jälle on kliimaeesmärkide saavutamiseks midagi olulist ära tehtud.
Täiendus: kui transiitmaks kehtestatakse, siis pole selle rakendamine Hollandi rahandusministeeriumi hinnangul enne 2025. aastat tehniliselt võimalik.