30. november 2024 on lõpuks see päev, kui Kreeka suuruselt teises linnas Thessalonikis pärast aastatepikkust ootamist hakkab tööle metroo. Thessaloniki metroo avamise viibimisel on samas olemas vägagi põhjendatud seletus – metroo ehitamise käigus kujunes sellest Põhja-Kreeka kõige ulatuslikum arheoloogiline väljakaevamine, mis tõi päevavalgele umbes 130 000 arheoloogilist leidu.
9,6 kilomeetri pikkune ja 13 peatusega Thessaloniki metroo kulgeb mööda linna tuiksooni, mis olid olulised kohad ka minevikus. Venizelou ja Agia Sofia metroojaamade ehitus tõi päevavalgele antiikse linna ühed kõige olulisemad kohad. Leiud olid sedavõrd suure tähtsusega, et lükkasid metrooehitust aastaid edasi. Prominentsete antiiksete kohtade säilitamiseks viidi metroo planeeritud 14 meetri sügavuselt 31 meetri sügavusele, mis loomulikult tõstis ehitamise hinda.
Aga Thessaloniki elanikel ja külalistel on samas põhjust ka rõõmustada. 13 metroojaamast viies avatakse ka minimuuseumid, kus saab vaadata linna rikkalikku ajaloolist kultuuripärandit. Venizelou metroojaamast saab aga maailma esimene metroojaam, kuhu on integreeritud vabaõhu arheoloogiapark. Tundub, et Thessaloniki metrood võib võtta vaatamisväärsusena omaette.
Thessaloniki metroo ehitus läks maksma vähemalt 3 miljardit eurot. Metroos hakkavad sõitma juhtideta rongid, kuigi täiendava turvalisuse huvides on kabiinis ka inimene. Rongide intervall on 2,5 minutit ja päevaseks reisijate arvuks planeeritakse 254 000 inimest. 2040. aastaks peaks töös olema kaks liini, mis teenindaks kokku 678 000 reisijat päevas.
Kõik fotod: emetro.gr
Thessaloniki asukoht Kreekas (Encyclopaedia Britannica)