USA lennukitootja Boeing avalikustas hiljuti, et nad on töö lõpetanud oma menuka 777 lennukiseeria kahe uue mudeli põhidisainiga. See tähendab, et nüüd saab tööd jätkata juba erinevate lennukikomponentide arendamise kallal. Kui Boeing näeb uutes Boeing 777X lennukites eelkõige vastust oma Euroopa rivaali Airbusi A350 seeria lennukite konkurentsile, siis uutel lennukitel on nii mõndagi uut huvitavat reisija seisukohalt.
Kõigepealt selgitus uue lennuki nime kohta. Boeing 777X seeria lennukid valmivad kahes variandis – väiksem 777-8X ja suurem 777-9X lennuk. Kui praegu kasutatakse lennukite markeeringus tähte X, siis eeldatavasti lennukite valmides X-täht kaotatakse ja lennukite tüübiks saab Boeing 777-8 ja Boeing 777-9.
Boeingute 787 ja 777 seeria erinevate lennukite pikkuse võrdlus. British Airways pole seni siiski Boeing 777x lennukitele tellimust esitanud.Boeing 777-9 näol on tegemist maailma tulevase suurima lennukiga omas klassis, s.t. kahe mootoriga laiakereliste lennukite hulgas. 777-9 on küll mõnevõrra väiksem, kui Airbus A380 ja Boeing 747-400, kuid need omavad nelja mootorit. Lisaks sellele, et Boeing 777-9-st saab maailma suurim kahe mootoriga lennuk, on tegemist maailma kõige suurema tiivaulatusega lennukiga. Õigupoolest on Boeing 777-9 tiivalaius lausa selline, et lennujaama väravasse mahtumiseks tuleb uudse lahendusena kasutusele võtta kokkukäivad tiivad.
Vastasel korral ei võimaldaks uue Boeingu tiivalaius 71,8 meetrit seda paljudes tänapäeva lennujaamades seda vastu võtta. Tõsi, Airbus A380 tiivalaius on veelgi suurem – 79,75 meetrit, kuid A380 vastuvõtmine nõudis ja nõuab lennujaamadelt ümberehitusi. Boeing 777-9 puhul seda vajadust pole, sest suurem osa maailma lennuväljasid suudab vastu võtta 213 jala ehk 64,9 meetrise tiivaulatusega lennukeid. Ülestõstetud tiivaotstega mahuks Boeing 777-9 tiivaulatus 212 jala ehk 64,6 meetriga napilt nendesse piiridesse.
Hetkel on maailma suurim kahe mootoriga lennuk samuti Boeingu toodetud 777-300ER. Võrreldes nelja mootoriga Boeing 747 ja Airbus A380 lennukitega võtavad kahe mootoriga lennukid vähem kütust, samuti on neil tunduvalt madalamad hoolduskulud. See tähendab, et Airbus A380 on mõttekas vaid tiheda liiklusega liinidel suurlinnade vahel ning pole seetõttu enamike lennufirmade jaoks kõige mõistlikum valik. Pikemalt saab Airbus A380 probleemidest lugeda siin.
Tulevane 777-9 mahutab kolme mugavusklassiga tüüpkonfiguratsiooni puhul vähemalt 400 reisijat. Seda on 34 reisijat rohkem, kui Airbusi A350 seeria suurimas, A350-1000 tüüpi lennukis, millega Boeing 777-9 konkureerima asub. Esimene A350-1000 kommertslend peaks toimuma aastal 2017. Väiksem, Boeing 777-8 lennuk platseerub oma suuruselt Boeing 777-200ER ja Boeing 777-300ER vahele ning mahutab orienteeruvalt 350 reisijat kolmes mugavusklassis. Boeing käib 777-x lennukite müügiargumendina välja ka nende suurema kerelaiuse, mis võimaldab turistiklassis laiemaid istmeid, kuid praktikas kipuvad lennufirmad mõtlema pigem sellele, kuidas istmeritta veel üks lisakoht ära mahutada. Samas näib kilukarbistrateegia aktuaalsus olema korrelatsioonis nafta hinnaga.
Boeing 777X lennukite tootmist loodetakse alustada 2017. aastal, esimene kommertslend peaks toimuma aastal 2020. Uutele lennukitele on esitatud juba 320 tellimust, nende seas on sellised lennufirmad nagu Emirates, Etihad, Qatar Airways ja Lufthansa. Huvitaval kombel pole 777X lennukitele seni tellimust üheltki USA lennufirmalt. Prognoositakse, et võrreldes A350-1000-ga 10% madalamad opereerimiskulud ja selline suurus, millega saab asendada suuremad 4 mootoriga lennukid, muudavad selle lennufirmade hulgas populaarseks. Kuidas suurema tiivaulatusega lennuk aitab lennukit efektiivsemaks muuta, selgitab Boeingu poolt toodetud klipp.
Fotod: Boeing
Video: Boeing 787-9 vertikaalne õhkutõus Uus tehing Airbusiga - Finnair panustab kauglendudele Venemaa ja Hiina ühendavad jõud lennukitootmises