British Airways: ajaloo suurim streik

25. augustil 2019 tähistas British Airways oma 100 sünnipäeva. Juubeliaasta ei möödu lennufirmas siiski ainult klaase kokku lüües – 9. ja 10. septembril leidis aset British Airwaysi ajaloo suurim streik, kui kahe päeva jooksul tühistati peaaegu 100% lendudest. Streigi põhjuseks on BA pilootide, keda esindab Briti pilootide ühendus BALPA (British Airline Pilots Association) ja British Airwaysi tulemuseta lõppenud läbirääkimised pilootide palgatingimuste üle. Kui info õige on, siis on tegemist BA ajaloos esimese pilootide streigiga üldse.

Ajalukku läheb kahtlemata ka see fakt, et esmakordselt peale 2010. aasta tuhapilvi polnud taevas mitte ainsamatki British Airwaysi lennukit terves maailmas.

Kuni 50 miljonit eurot päev

Kahe päeva jooksul tühistati kokku ligi 1700 BA lendu, mis mõjutas kuni 200 000 reisijat. Londoni Heathrow ja Gatwicki lennuväljalt tõusis õhku vaid viis lendu. Kahte lendu opereerisid BA-le teised lennufirmad rendilepingu (wet lease) alusel, kolme BALPA-sse mittekuuluvad piloodid. London City lennujaam toimis tavapäraselt, sest seal opereerib BA tütarfirma CityFlyer.

Hinnanguliselt läheb üks streigipäev British Airwaysile maksma umbes 40 miljonit eurot, mõnel hinnangul 50 miljonit eurot ehk kahe päeva peale siis suurusjärgus 80 - 100 miljonit eurot. Et streik lõppes tulemusteta ja läbirääkimiste jätkamises kokku ei lepitud, siis on järgmine tööseisak plaanitud 27. septembrile.

Miks piloodid streigivad?

Piloodid pole rahul BA pakutud 11,5% palgatõusuga kolme aasta jooksul, vaid soovivad suuremat osa British Airwaysi kasumist. British Airwaysi eelmise aasta kasum oli ligi 2 miljardit eurot, ka selle aasta esimeses kvartalis olid BA ja selle emafirma IAG Euroopa lennufirmadest kõige kasumlikumad.

Küsimus pole siiski ainult rahas. Kümnendi algul, kui BA oli kahjumis, ohverdasid piloodid osa oma sissetulekutest ja soodustustest. Jõudes tagasi kasumisse, pole BA kippunud oma kunagisi lubadusi pilootide ees täitma. Küll aga on vahepeal pilootide töömaht vahepeal kasvanud ja piloote sunnitakse pakkuma "teenust" eraettevõtjana, mis tähendab, et töölepingus tavaliselt sisalduvad garantiid (haigusrahad, tasuline puhkus jmt) osadele pilootidele enam ei laiene. See kõik on viinud piloodid usalduskriisi lennufirma juhtkonna suhtes ja see on üldine. Streiki puudutaval hääletusel osales 90% BA pilootidest, kellest 93% hääletas streigi poolt.

Mis saab edasi?

BA juhtkond on streigi suhtes võtnud jäiga hoiaku ega kavatse pilootidele järele anda. Selle asemel kostitati piloote kirjaga, kus teatati, et järgmise kolme aasta jooksul peatatakse pilootidele kehtivad soodustused nagu 90% soodustus lennupiletitelt perele ja sõpradele ning tasuta äriklassi piletid. Kõik juba soetatud sooduspiletid annulleeritakse. Alates 31. oktoobrist ei saa piloodid enam sooduspileteid tööle sõitmiseks. Seega on kumbki pool oma seisukohtade juures ja läbirääkimisi hetkel ei toimu. Selliselt pinnalt on 27. septembrile määratud streik möödapääsmatu.

Alates kolmapäevast (11.09) toimivad British Airwaysi lennud tavapäraselt – seda niivõrd-kuivõrd. BA üle 300 lennukist ja 700 piloodist alustab päeva "vales kohas", rohkem kui 4000 töötajal salongipersonali hulgast on töögraafikud nihkes ja osad ei tohi kohustusliku puhkuseaja nõude tõttu lende teenindada. See tähendab, et lendude tühistamisi ja hilinemisi on oodata veel mitu päeva.


Streik läbi. Peale südaööd startinud British Airwaysi lennukid lendavad USA-st ja Kanadast tagasi Londonisse (Flightradar24)

Kas reisijad saavad kompensatsiooni?

Ei saa. BA teatas lendude võimalikust tühistamisest reisijatele vähemalt 14 päeva ette ja seetõttu EU261 kompensatsioonid maksmisele ei kuulu.

Streikidele lisanduvad droonid

Kuigi streik on selleks korraks möödas, võib lendude hilinemisi toimuda Londoni Heathrow lennujaamas ka reedel 13. septembril, kui isehakanud drooniaktivistid on ähvardanud lennujaama "maha võtta". Selle vastu loomulikult valmistutakse, näis, kui tõsiseks ähvardus areneb.