Czech Airlines müüdi hiinlastele

Mul on Tšehhi rahvusliku lennufirma CSA Czech Airlines suhtes sellised soojad nostalgilised tunded. Ajal, kui neil Tallinn – Praha liin toimis, sai nendega päris palju lennatud ja alati positiivsete elamustega. Mis sest, et teadsid juba ette, et pardal ootavad sind alati kneedlid loomalihaga, ükskõik, mis siis sihtkohaks ka oli. Aga CSA kerge Kesk-Euroopa omapäraga teenindus oli üldiselt laitmatu. Tallinna liini lõpetamine (koos Riia ja Vilniusega) 2013. a. alguses oli kurb uudis.

Kümmekond pluss aastat tagasi oli CSA Euroopa lennundustaevas arvestatav tegija, kes opereeris ka mitmeid kauglende. Mingil hetkel keskenduti Vene turule, sooviga olla ühenduslüliks Venemaa ja muu Euroopa vahel. Olude muutudes osutus see strateegia enam ei töötanud ja CSA hakkas liine sulgema.

Viimased 5 või nii aastat on CSA olnud selline naljakas lennufirma, millest ei saagi aru, kus nad oma kohta näevad. Majanduslikult mitte kõige paremal järjel Czech Airlines näis uue hingamise saavat, kui Korean Air 2013. aastal neis osaluse ostis. Paraku seda vist väga ei juhtunud. Põhiline opereerimine käib Praha lennujaamas, aga CSA pole hetkel enam isegi suurim Tšehhi lennufirma mitte.

Ilmselt ei ütle Travel Service nimi kellelegi suurt midagi, aga just see firma, mis on keskendunud põhiliselt puhkuselendude opereerimisele SmartWings kaubamärgi all, on hetkel Tšehhi lennufirmadest suurim.

Travel Service on selles mõttes omapärane lennufirma, et nad on äärmiselt hooajalise fookusega. Kui suvel lendavad nad 270 liinil, siis talvel vaid 39 liinil. Selline hooajaline kõikumine on võimalik ainult tänu wet lease kokkulepetele (lennuki rent koos meeskonnaga).

Travel Service omas CSA-s 34% suurust osalust. Eelmisel kuul jõuti kokkuleppele, et Travel Service ostab lennufirmas lisaks ka ligi 20% suuruse Tšehhi valitsuse kui 44% suuruse Korean Airi osaluse. Selle tehinguga sai Travel Service’st sisuliselt CSA ainuomanik.

Märkimisväärsed on siin mitu asja.

Esiteks see, et allinssipartner SkyTeamist Korean Air otsustas Czech Airline’sist tagasi tõmbuda. Ju siis Korea ühendamine Euroopaga Praha kaudu ei töötanud loodetult hästi. Kuna Korean Air andis CSA-le Praha – Seouli liinile kasutada (täpsemalt, liisis) Airbus A330 lennuki, on selle liini edasine saatus küsimärgi all.

Teiseks, sisuliselt läks CSA hiinlaste kontrolli alla, sest sealne investeerimisfirma CEFC China Energy Company omab ligi 50% Travel Service’i aktsiatest (rohkemat ei võimalda EL seadusandlus). Mida see tähendab tuleviku osas, on praegu vara öelda, kuid võib arvata, et CSA hakkab kas regulaar- või tšarterlendudega tooma Hiina turiste Euroopasse. See oleks teataval määral sarnane Finnairi strateegiaga, kuid erinevalt Finnairist on CSA ühendused väljapoole Kesk-Euroopat kesisevõitu. Samas, kui üks piirkond on eesmärgiks, pole see takistuseks ning lisaks saab alati kasutada TS lennukeid.

Travel Service / SmartWings kasutuses on praegu 34 B737 lennukit. Võrdluseks – CSA lennukipargis on 18 lennukit. Ambitsiooniks on lennukipark kasvatada 70-80 lennukini.

Meile tähendab tehing ilmselt seda, et Tallinn lähiajal CSA fookusesse ilmselt ei satu. Otselennud Prahasse oleks toredad, kuid Finnair ja AirBaltic katavad vajaduse ära. Aga vaatame, mis plaanid uuel omanikul CSA-ga on.