Euroopas lennuliiklust koordineeriv ja turvalisuse eest vastutav Eurocontrol avaldas raporti Euroopa lennuliikluse kohta 2024. aasta kolmel suvekuul (juuni, juuli, august) ja see on võrdlemisi häiriv lugemisvara. Lühidalt: lendude punktuaalsus Euroopas on viimase 20 aasta kõige halvemal tasemel ja samamoodi jätkates ootab meid järgmisel suvel ees korralik kaos.
Sel suvel kasvas lendude hulk Euroopas 4,8%, jäädes siiski alla 2019. aasta tasemele. Samas jaotus kasv küllalt ebaühtlaselt, mõnes lennujuhtimiskeskuses kasvas koormus aastaga üle 20%. Ühest küljest on selle taga traditsiooniliselt suur suvine nõudlus Lõuna-Euroopa puhkusesihtkohtade järele, teisalt on pärast Venemaa täiemahulist sissetungi Ukrainasse muutunud lennumarsruudid. Kõige rohkem tööd tuli juurde Tbilisis (+26%), Tiranas (+20%) ja Roomas (+18%). Ka kolmes Balti riigis oli lennuliikluse kasv 10 ja 20 protsendi vahel.
2024. aasta kolme suvekuu jooksul saabus Euroopas õigeaegselt ainult 65% lendudest, s.t. mitte hiljem kui 15 minutit võrreldes graafikujärgse saabumisega. 2023. aastal oli sama näitaja 66%, kuid 2019 aastal ligi 73%. Sel suvel väljus õigeaegselt ainult 57% lendudest. Eelmisel aastal oli see 59% ja 2019. aasta 66%.
Lendude hilinemisel on erinevaid põhjuseid, kuid kõige murettekitavam on see, et aina rohkem hilinemisi tuleneb probleemidest lennujuhtimiskeskustes – see näitaja kasvas võrreldes 2023. aasta suvega 52%. Põhiline mure on lennujuhtimisekskuste alamehitatus. Kui midagi kiirelt ette ei võeta, ootavad meid järgmisel suvel ees veel suuremad probleemid.
Oma osa lendude hilinemisel on ka ilmal. Halvast ilmast tingitud lendude hilinemine kasvas sel suvel 41%. Siia alla liigituvad näiteks metsatulekahjud Kreekas ja Türgis ning äikesetormid ja üleujutused mitmes Euroopa piirkonnas. Sellisel puhul otsivad lennujuhtimiskeskused alternatiivseid marsruute, kuid nagu juba märgitud, jagub neil probleeme ilma ilmatagi. Igal juhul pole ette näha, et ekstreemset ilma oleks tulevikus vähem.
Kui vaadata lennufirmasid, siis 30 suuremast lennufirmast 12 lennufirma punktuaalsus sel suvel paranes ja 18 lennufirmal langes. Kõige rohkem paranes lendude punktuaaalsus SAS-il (+12%), Aer Lingusel (+12%) ja Turkish Airlinesil (+9%). Kokkuvõttes olid Euroopa 30 suuremast lennufirmast kõige täpsemad Widerøe ja Air Nostrum. Kõige vähem täpsete lennufirmade hulgas on palju odavlennufirmasid. Kolm kõige halvemate näitajatega lennufirmat on Aegean, Pegasus ja SunExpress. Suure punktuaalsuse kukkumisega paistsid muuhulgas silma ka LOT (-9%) ja Finnair (-6%).
Euroopa 30 suurima lennufirma punktuaalsus 2024. a. suvelLennujaamadest olid saabumisi vaadates kõige täpsemad 3 Skandinaavia lennujaama: Oslo, Stockholm Arlanda ja Kopenhaagen. Antalyas seevastu hilinesid kuus lendu kümnest.
Euroopa 30 suurima lennujaama saabumiste punktuaalsus võrreldes eelmise suvegaKokkuvõtteks
Veidi murelikuks teeb see olukord. Sel suvel hilines Euroopas kolmandik lende keskmiselt 21,4 minutit. Seejuures on lendude hilinemise taga suuresti lennujuhtimiskeskuste ebapiisav võimekus ehk lihtsamini öeldes personalinappus. Kui sellega midagi ette ei võeta, siis 2025. aasta suvel ootab meid ees veelgi rohkem lendude hilinemisi. Reisijatele tähendab see suuremat stressi ja halvemal juhul lennuplaanide muutust. Eks järgmisel suvel siis näeb.