Eurocontrol hoiatab uue suvise lennukaose eest
veigo
veigo
18. jaan 07:58
Euroopa
Lendamine ja lennufirmad

2022. aastal sai Euroopas lõpuks jälle üsna piirangutevabalt reisida ja seda võimalust ka ohtralt kasutati. Suvised puhkusereisid, sageli spontaansed, tulid tagasi inimeste plaanidesse. Samas tõi see kaasa kohati hullumeelse pikkusega järjekorrad lennujaamades ning lendude pideva hilinemise ja tühistamise. Lennujaamad polnud järsult kasvanud reisijate arvuks valmis ning töötajate nappus lennujaamade maapealsetes- ja julgestusteenistustes torkas teravalt silma, seda eriti Euroopa suurtes sõlmlennujaamades. Pardameeskondade komplekteerimisega esines probleeme ka lennufirmadel.

Kuigi 2022. aastal oli Euroopas lende vähem, kui pandeemia eelsel 2019. aastal, oli lendude hilinemisi kaugelt rohkem. Saabumiste ja väljumiste punktuaalsus olid vastavalt 72% ja 66%, mis oli 6-7% madalam, kui 2019. aastal. Suvisel tipphooajal kukkus punktuaalsus isegi 40-50%.

Kui vaadata, missugustes lennujaamades oli eelmisel aastal kõige rohkem hilinemisi, siis torkavad silma Lissabon, Frankfurt, Pariis CDG, London Gatwick, London Heathrow ja Amsterdam. Enamikes Euroopa suuremates lennujaamades on saabumiste punktuaalsus siiski parem, kui väljumiste täpsus.

Lennukaos võib jätkuda ka sel aastal

Euroopa lennuliiklust korraldav ja monitooriv Eurocontrol hoiatab, et eelmine suvi ei pruugi jääda erandiks ja ka 2023. aastal võib meid ees oodata suur hulk lendude hilinemisi ja lendude tühistamisi. Eurocontrol toob välja järgmised tegurid, mis mõjutavad lendude punktuaalsust:

  • Osades lennujaamades on jätkuvalt probleeme töötajate nappusega.
  • Tööseisakud töötingimuste parandamiseks.
  • Ukraina õhuruumi jätkuv suletus põhjustab muudatusi lennumarsruutides.
  • Lennunõudluse taastumine Hiina ja Kaug-Ida suunal toob kaasa mõne lennujuhtimiskeskuse suurema koormatuse ja vajaduse osasid lennumarsruute muuta.

Eurocontrol märgib, et kui lennujaamade ja lennufirmade probleemid töötajate nappusega on järk-järgult lahenemas, siis 2023. aasta suvel kasvab märgtavalt lennundusega seotud töötajate streigioht. Lendude hilinemisi ja tühistamisi põhjustab ka lennunduse komplekssne iseloom. Piisab, et mingi osa süsteemist ei tööta plaanipäraselt, kui probleemid hakkavad lainetena edasi kanduma mujale.

Kokkuvõtteks

Eurocontrol prognoosib, et 2023. aastal jõuab lennuliiklus Euroopas 92% tasemele võrreldes 2019. aastaga. Lennumahtude täielik taastumine toimub baasstsenaariumi kohaselt 2025. aastal ehk aasta hiljem võrreldes eelmisel aastal prognoosituga.

Kuigi osad sõlmlennujaamad on hakanud lendude mahtu piirama (märkimisväärseim näide on Amsterdami Schipholi lennujaam), ei päästa see hilinemiste ja tühistamiste eest.

Kokkuvõttes tuleb vaim valmis panna, et ka sel suvel võib osades lennujaamades ette tulla tavapärasest pikemaid järjekordi, lennud võivad hilineda või saada tühistatud. Mitmete lennufirmade puhul on streigihoiatused jätkuvalt aktuaalsed (nende seas ka odavlennufirmad Ryanair ja Easyjet), oleks ime, kui streike ei võtaks ette ka lennujaamade maapealsed teenistused või lennujuhtimiskeskused.

Eurocontroli 2022. aasta ülevaate ja 2023. aasta väljavaadetaga saab tutvuda siin (pdf).

Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased