Lennureisijate õigusi Euroopa Liidus reguleerib alates 2005. aastast kehtima hakanud Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr. 261/2004, millega on kehtestatud eeskirjad lennureisist mahajätmise, hilinemise või lendude tühistamise korral. Samas on mainitud määruse punkte tõlgendatud mitmeti ja alles läbi kohtupraktika on nii mõnigi punkt saanud täpsema sisu.
Äsja avaldas Euroopa Komisjon juhendi (pdf), kus antakse lennureisijate õigusi puudutavatele määrusele täpsustatud tõlgendused ja suunised, võttes arvesse Euroopa Kohtu lahendeid. Muuhulgas täpsustati määruse nr. 261 ühte kõige vaieldavamat punkti, mida lugeda ettenägematuks olukorraks ja mida mitte ning missugused nõuded lennufirmadele sel puhul kehtivad.
Järgnevalt tooks Euroopa Komisjoni juhendist välja mõned punktid, mida enamasti lennureisijate õigustest rääkides ei valgustata, kuid aitavad paremini mõista ja seista oma õiguste eest. Tegemist pole juriidilise tekstiga, vaid vabatõlkega EK juhendi valitud punktidest.
Kehtivuse ulatus
* Määrus reguleerib lennureisijate õigusi väljumisega Euroopa Liidu liikmesriigi territooriumil asuvalt lennuväljalt ja väljumisega kolmanda riigi territooriumilt EL lennuväljale juhul, kui vedajaks on EL või Islandi, Norra ja Šveitsi lennufirma. Määrus ei kehti Fääri saartel, Mani saarel ja Kanalisaartel, kuid kehtib Prantsusmaa ülemeredepartemangudes Guadeloupe, Prantsuse Guiana, Martinique, Réunion, Mayotte, samuti Saint-Martinis, Assooridel, Madeiral ja Kanaari saartel.
* Määrus ei kehti lennates Euroopa Liitu kolmandast riigist mitte-EL lennufirma poolt ka siis, kui lend on samal piletil EL-st väljunud lennuga.
* Kõik määrusest tulenevad nõuded laienevad ka neile, kes on pileti lunastanud lennumiilide eest.
Sündmused, mille puhul regulatsioon kehtib
* Kui reisijal on edasi-tagasi lennupilet, kuid esimene lend on ülebroneeritud, ei saa keelduda reisijat tagasilennule lubamast põhjusel, et ta ei lennanud esimest lennusegmenti. Sama kehtib ka jätkulendude puhul.
* Oluline on täpsustus, et juhul, kui lennatakse kolmandast riigist Euroopa Liitu ja vedajaks on EL lennufirma, siis hilinemiste korral on reisijal õigus nii hoolitusele (majutus, toitlustamine, side) kui määrusest tulenevale kompensatsioonile.
* Määrus 261 laieneb ka reisipakettidele, v.a. juhul, kui reis tühistatakse mingil muul põhjusel, kui lennu ärajäämine. Kuigi põhimõtteliselt peaks paketireisi ostjatele laienema samad õigused, kehtib paketireisijatele ka paketireiside direktiiv ning kuidas topeltkompenseerimist vältida, sõltub reisikorraldaja ja lennuettevõtte vahelisest kokkuleppest. Olukord peaks veidi paremini reguleeritud saama alates 1. juulist 2018. a.
* Juhul, kui lennuk pöördub pärast starti mingil põhjusel lennuväljale tagasi ja reisijad toimetatakse sihtkohta teiste lennukitega, loetakse esmane lend määruse 261 mõttes tühistatuks.
* Juhul, kui lennuk maandub mõnel muul lennuväljal, kui esialgses lennuplaanis ette nähtud, tuleb reisijaid kohelda samamoodi, kui lennu tühistamise puhul, v.a. juhul, kui reisijale pakutakse võimalust jõuda soovitud sihtpunkti mõne teise võrreldava transpordivahendiga. Sel juhul loetakse lend hilinenuks.
Lennu saabumine
* Lennu saabumise hetkeks loetakse hetke, kui vähemalt üks lennuki ustest on avatud ja reisijatel on lubatud lennukist väljuda.
Info
Juhul, kui lennuettevõte jagab reisijatele ebatäielikku, eksitavat või vale informatsiooni nende õiguste kohta, saab seda tõlgendada ebaausa kauplemisvõttena.
Reisija poolt tehtud kulude hüvitamine
Juhul, kui lennuettevõtja mingil põhjusel ei paku einet, majutust, transporti majutuskoha ja lennujaama vahel ning kommunikatsioonivõimalusi ja reisija tasub nende eest ise, peab lennuettevõtja need hüvitama, eeldades, et tehtud kulud olid vajalikud ja mõistliku suurusega ning olemas on kuludokumendid.
Juhul, kui reisija keeldub lennufirma poolt pakutud hoolitsusest, ei ole lennufirmal kohustust reisija tehtud kulusid hüvitada. v.a. kui nii pole eelnevalt kokku lepitud.
Ettenägematud juhtumid
Lennuettevõtja on kohustatud reisijate eest hoolitsema ka juhul, kui lennu hilinemine või tühistamine on põhjustatud ettenägematutest asjaoludes, mida poleks olnud võimalik vältida ka siis, kui oleks rakendatud kõiki ettevaatusabinõusid.
Ettenägematuks asjaoluks ei saa lugeda lennuki tehnilist riket või kokkupõrget lennukitrepiga.
Mitmesegmendilised lennud
Juhul, kui reisija jäi maha EL sisesest jätkulennust või väljaspool EL-i toimuvast jätkulennust EL liikmesriigist väljunud lennuki hilinemise tõttu, on reisijal õigus kompensatsioonile juhul, kui lõppsihtpunkti saabutakse rohkem kui 3 h hiljem. Sel juhul ei oma tähtsust, kas tegemist oli EL või mitte-EL lennufirmaga.
Juhul, kui reisija lendab EL lennuväljale jätkulendudega, mida teenindavad järjestikku mitte-EL lennufirma ja EL lennufirma, saab hilinemiste puhul kompensatsiooni nõuda ainult EL lennufirmalt.
Muu
Lennufirma võib piirata või keelduda hoolitsusest, kui see põhjustaks reisijate edasist hilinemist, näiteks mitte viia hotelli, kui eeldatakse, et lend väljub lähemate tundide jooksul.
Lennust mahajäämine turvakontrolli järjekordade tõttu või väravasse hilinemise tõttu ei anna alust kompensatsiooniks.
Kui asja vastu sügavam huvi, tasub tutvuda täistekstiga (pdf).
Loe kindlasti ka teemat Trip.ee foorumis Kompensatsioon lennufirmalt katkestuse/hilinemise puhul 250 EUR miinimum!