Euroopa tarbijakaitseorganisatsioonid ei jäta Ryanairi rahule
veigo
veigo
20. mai 07:39

Odavlennufirmat Ryanair puudutavaid uudiseid lugedes võib kindel olla ühes asjas: neil on alati käimas mõni kohtuasi, olgu see siis nende enda algatatud või on nad ise kohtusse kutsutud. Nüüd on tulnud mitu uudist, kus kohtutes seatakse kahtluse alla Ryanairi mitte just kõige läbipaistvam hinnapoliitika.

Hiljuti otsustas Hispaania Salamanca kohus, et Ryanair peab tagastama reisijale 147 eurot, mida küsiti aastatel 2019 kuni 2024 viiel lennul salongipagasi eest. Hispaania kohus tugines Euroopa Kohtu 2014. aasta otsusele, mille kohaselt käsipagas on reisimise lahutamatu element ning seetõttu ei tohi selle eest lisatasu küsida.

Ryanair toob vastuargumendiks, et käsipagas mõõtudega 40 x 25 x 20 cm, mis mahub eesistuja tooli alla ongi täiesti tasuta ja lisatasu rakendub vaid siis, kui reisija soovib kaasa võtta sellest suurema käsipagasi. Ühesõnaga, vaidlus on jõudnud tasandile, et mida lugeda elementaarse käsipagasi mõõtmete suuruseks. Samas ei saa Ryanair antud juhul otsust edasi kaevata ning see võib sundida Hispaaniasse või Hispaaniast lendavaid lennufirmasid oma hinnastamispoliitikat üle vaatama.

Belgias on Ryanairlile rohkem pretensioone

Belgia tarbijakaitseorganisatsioon Testachats pole rahul Ryanairi piletite broneerimisprotsessi käigus tehtavate trikkidega ning soovib kohtu kaudu lahendust mitmele nende meelest tarbijavaenulikule ja ebaseaduslikule praktikale.

  1. Ryanair suunab kliente rohkem maksma

Ryanair pakub pileti ostmisel erinevaid hinnakomplekte (Basic, Regular, Plus, Flexi Plus). Kui inimene soovib kaasa võtta käsipagasi, tundub Regular olema sobiv valik. Sellega kaasneb ka võimalus eelisjärjekorras pardale minekuks. Broneerimist jätkates selgub, et käsipagasi võib hiljem lisada ka eraldi ja seda soodsamalt, kui pakendatud Regular hinnas. Ryanair selle võimaluse olemasolu broneerimisprotsessi alguses ei maini, samuti ei pruugi reisija vajada eelisjärjekorras pardaleminekut.

  1. Valeväited ja ebaseaduslik ostusurve

Et suunata reisijat kohe piletit ostma, teatatakse, et soodsaid pileteid on järgi piiratud hulk (näiteks "Ainult 5 viimast piletit selle hinnaga"). Belglased testisid seda. Näiteks oli 22. märtsiks 2025 liinil Brüsselist Barcelonasse saadaval kolm viimast istekohta hinnaga 35,86€. Samas näitas vaid 23 minutit hiljem tehtud hinnapäring, et samale lennule on piletid müügis hinnaga 19,99€ ja ilma märketa piiratud arvu kohtade kohta. Seda tüüpi müügipraktika on aga ebaseaduslik.

  1. Käsipagasi hind selgub hiljem

Euroopa ja Belgia seaduste kohaselt peab müügihind tarbijale koheselt selge olema. Ryanairi hinnad esitatakse aga ilma salongipagasi maksumuseta. Siin on jälle teemaks seesama igivana Euroopa Kohtu otsus, mille kohaselt peab "mõistliku suurusega" käsipagasi kaasavõtmine olema tasuta. Küsimus on siin ka selles, et see muudab hinnavõrdluse lennufirmade vahel keeruliseks. Küsitav on ka selline praktika, kui minnes ja tulles on käsipagasi hinnad erinevad, kuid esialgu näidatakse ainult odavaimat hinda, kuid vaikimisi lisatakse broneerimisel mõlemad.

  1. Ryanair loob vale mulje, et koos reisivad inimesed ei saa valida erinevaid lisasid.

Ryanairi broneerimisprotsess on üles ehitatud nii, et näiteks koos reisivale neljaliikmelisele perele esitatakse lisasid nii, nagu peaks kõik valima ühesugused lisavõimalused, näiteks kõigile samasune lisapagas, kõigile suurema istmevahega kohad jne. Eraldi loobumine on tehtud keeruliseks.

Ryanairil on asjadest loomulikult erinev arusaam ja nende meelest on broneerimisprotsess piisavalt läbipaistev ning vastab kõikidele EL seadustele.

Reisija seisukohast oleks Belgia kohtu otsus kindlasti huvitav, sest võib olla järgmiseks tõukeks, et lennufirmade broneerimisprotsess saaks läbipaistvam ja selgem ka nendele, kes võimalike nõksudega kursis pole.

Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased