Finnair hakkab kasutama renditööjõudu

Põhjanaabrite Rahvusringhääling Yle kirjutab, et Soome rahvuslik lennufirma Finnair kavatseb mõnede Aasia-suunaliste liinide teenindamiseks hakata kasutama sihtkohast pärit renditööjõudu. Selleks on sõlmitud kokkulepe Norra firmaga OSM Aviation, mis hakkab Finnairi pardameeskondi komplekteerima odavamate Aasiast pärit töötajatega. Esimesena võetakse renditööjõud kasutusele Finnairi Hongkongi ja Singapuri suunduvatel liinidel.

Finnairi sundis sellist sammu astuma halvenevad majandusnäitajad. Hoolimata Aasia liinide märkimisväärsest edust teatas Soome lennufirma ligi 20 miljoni euro suurusest kahjumist selle aasta 3. kvartalis. Ka aasta kokkuvõttes maandutakse kardetavasti miinuspoolele.

Finnair on üritanud lennukite pardateenindajaid koondava ametiühingu SLSY-ga kulude kärpimises kokkuleppele jõuda, kuid lennufirma ja ametiühing ei ole kärbete suuruse suhtes üksmeelt saavutanud. Finnair sooviks kulusid kärpida 22% ehk 18 miljonit euro ulatuses. SLSY on valmis säästma 12 miljonit eurot, sest 22% palgakärbe oleks võimatu ükskõik mis ametiala esindajate puhul. Nagu näha, see seisukoht Finnairi juhtkonda ei rahulda. Aasiast on võimalik tööjõudu lihtsalt oluliselt odavamalt palgata.

OSM Aviatonil on lisaks Euroopale ja Ameerika Ühendriikidele harukontorid mitmel pool Aasias – Singapuris, Hongkongis, Shanghais, aga ka Indias, Filipiinidel ja Indoneesias. Kui Soome Statistikaameti andmetel oli Soome keskmine brutotöötasu eelmisel aastal 3109 eurot, siis Aasiast on SLSY teatel võimalik palgata tööjõudu umbes 1000 eurose palga eest. Sellega on soomlastel raske konkureerida.

Juba praegu on pooled Finnairi Ida-Aasiasse suunduvate lendude teenindajatest pärit Aasiast ja neil on soomlastest erinevad töölepingud. Singapuri ja Hongkongi lendudele on Aasias baseeruvaid pardasaatjaid oodata juba 2015. aasta esimeses kvartalis. Kuid sellega Finnair piirduda ei kavatse. Järgmise kahe aasta jooksul (s.o. 2015-2016) soovib Finnair renditööjõuga mehitada umbes 20 liini, seda nii kaug- kui Euroopa-sisestel lendudel. Seetõttu ei tasu imestada, kui varsti näeme ka Finnairi Euroopa-siseste lendude pardal mitte-Soome päritolu personali. Saame näha, mida soomlased ise sellest arvavad.

Finnair loodab säästu ka uutest Airbus A350 lennukitest, mis hakkavad Aasia kauglende teenindama järgmise aasta esimeses pooles. Finnairist saab esimene Euroopa lennufirma, mis uued Airbus A350 lennukid oma lennuparki saab. Esimesed A350 sihtkohad saavad olema Shanghai, Bangkok ja Peking. 2016. aastal lisanduvad neile ka Singapur ja Hongkong.

Finnairi Airbus A350 tulevane turistiklass

Finnairi tulevikku mõjutab oluliselt ka see, kas Venemaa kehtestab või ei kehtesta Euroopa lennufirmadele lennupiirangud üle oma territooriumi. Finnairile oleks sanktsioonid rängaks hoobiks, sest kõik nende Aasia-suunalised lennud kasutavad üle Venemaa minevaid lennukoridore.