Kuigi lendamisel tekkivad heitkogused võivad olla üle 80 korra suuremad võrreldes raudteetranspordiga, on Euroopas lendamine rongisõidust kuni 30 korda odavam, leiab Greenpeace oma hiljuti avaldatud uuringus.
Greenpeace võrdles lennu- ja rongipiletite hindu 112 Euroopa liinil 9 erineval ajahetkel ning leidis, et keskmiselt on rongisõit samal liinil lendamisest kaks korda kallim. Äärmusliku näitena võib rongiga Londonist Barcelonasse reisimine maksta kuni 30 korda rohkem, kui on lennupileti hind.
Põhilised faktid ja leiud:
Euroopa parimad rongiliinid
Euroopa 112 analüüsitud linnadevahelisest ühendusest oli rong pea alati lennukist odavam 23 liinil. Neist saab suurepäraseks pidada ainult 12 rongiliini, kus on päevas vähemalt 3 väljumist, kõrge keskmine kiirus ja tavapärane piletihind jääb alla 150€ (ehk inimestel on motivatsioon valida auto asemel rong). Need liinid on:
Rongiliiklus Balti riikides
Greenpeace’i raport analüüsis rongiühendusi ka riikide kaupa. Baltikumi kohta on kokkuvõte järgmine: "Olukord riikidevaheliste ühendustega Balti riikide (Eesti, Läti, Leedu) vahel on äärmiselt halb. Läti-Leedu piiri pole võimalik rongiga ületada".
Eesti rongiliiklust kirjeldab Greenpeace järgmiselt:
Eesti ja Läti vahel puudub otserong. Ainus viis Tallinnast Riia rongiga minna on sõita Eesti kohaliku rongiga Valka ja jätkata sealt edasi Läti kohaliku rongiga. Kuna sõiduplaanid on koordineerimata, siis ainus võimalus on startida Tallinnast kell 07:41 hommikul ja jõuda Riiga kell 17:45, oodates vahepeal 4 tundi Valga/Valka piirijaamas. Kokkuvõttes võtab umbes 300 km pikkune reis aega rohkem kui 10 tundi. Piletid tuleb osta kahelt raudteeoperaatorilt eraldi ja neid müüakse ainult kuni 10 päeva ette. Kummagi firma veebileht ei näita teise riigi rongide sõiduplaani. Piletid on samas odavad, Eesti osa maksab 17,34 eurot ja Läti osa 5,22 eurot, kuid tõenäoliselt pole see rongiühendus asjakohane. AirBalticu otselendude piletid algavad 37,99 eurost.
Lend Tallinnast Riiga toodab inimese kohta 66 kg kasvuhoonegaase. Rongiga sõites saaks seda vähendada 80% ulatuses. Rongiühendus Eesti ja Läti vahel vajab kiiremas korras parandamist.
Miks odavlennud on rongisõidust odavamad?
Kui lendamine on keskmiselt kaks korda odavam, kui rongisõit, siis on selge, et inimesed eelistavad lendamist. Greenpeace toob välja ka mitmed põhjused, mis odavlennufirmad pakuvad rongisõidust odavamaid reisimisvõimalusi:
Kokkuvõtteks
Kuigi Greenpeace’i raportid kipuvad olema kergelt äärmustega ülesoolatud, juhitakse tähelepanu mitmele olulisele vajakajäämisele Euroopa transpordiühendustes.
Greenpeace’i raport täismahus: Ticket prices of planes vs trains – a Europe-wide analysis (pdf)