Hinnavõrdlusportaalide kahtlane praktika

Saksamaa Konkurentsiamet (Bundeskartellamt) on luubi alla võtnud online hinnavõrdlusportaalide tegevuse ja nende pakutava adekvaatsuse tarbija seisukohalt. Saksa põhjalikkusega vaadati läbi sisuliselt kõik portaalid, kust leiab lendude, hotellide ja rendiautodepakkumisi (aga ka finants- ja kindlustusteenused, energia ning telekomid, mille jätaks antud juhul kõrvale).

Vaatluse all oli kokku 150 portaali, reisiportaalide seast näiteks Momondo, Skyscanner, Booking, Expedia, Kayak, Tripadvisor, Google, Trivago, Idealo, Fluege.de, Billigfluege.de, Airline-direct.de, Hotels.com, HRS, Fewo-direct.de, Swoodoo, Autoeurope, low-cost rental car, Rentalcars ja Cartwright. Rahvusvaheliste portaalide puhul vaadati Saksa (.de) lehti. Kes on näiteks Momondot eri riikides või selle eri riikide lehti kasutanud, on kindlasti märganud, et .ee, .de, .nl või .co.uk juhatavad mõnevõrra erinevate online reisibüroode juurde.

Uuringu tulemusi kokku võttes saab öelda, et kui suurem osa hinnavõrdlusportaale pakuvad usaldusväärset infot, avastati ka hulk tarbijale eksitavaid praktikaid ja potentsiaalseid seadusrikkumisi. Teisisõnu, klient ei saa olla kindel, et hinnavõrdlsuportaal juhatab teda parima pakkumise juurde (täpsustuseks, siin käib jutt teadlikust eksitamisest, mitte erinevate portaalide erinevatest hindadest).

Põhilised tähelepanekud hinnavõrdlusportaalide tegevuse kohta olid järgmised:

  • Hinnaportaalidele makstavad vahendus- ja reklaamitasud mõjutavad, kuidas otsitulemusi esitletakse. Näiteks kuvatakse kliendile kõigepealt eelvalik tasutud "parimatest pakkumistest" enne, kui tuleb tegelik hinnavalik.
  • Eriti hotellihindade võrdluse puhul püütakse klienti saada ennatlikult, ilma kogu informatsiooni omamata, ostuotsuseid langetama. Selleks kasutatakse selliseid silte nagu "Viimane saadaolev tuba", "Allahindlus", "Ainult täna" jmt., ilma, et inimesed teaksid tegelikku olukorda. Vähemalt Saksa seaduste järgi on antud juhul tegemist varjatud või eksitava reklaamiga, mis on keelatud.
  • Kiirelt ostuotsustele suunava reklaami, nagu "Ainult täna soodustus xx%" ei anna tarbijale reaalset infot tavapäraste hindade ja üldise hinnataseme kohta. Leidub hotelle, kus ainult-täna-soodushind ongi tavapärane hind.
  • "Eksklusiivpakkumiste" puhul on kliendil raske, kui mitte võimatu hinnata, milles konkreetsel juhul tema kasu või võit täpsemalt seisab.
  • Hinnavõrdlusportaalidel on osad sektorid vähe kaetud ja mõnedel juhtudel pakutakse klientidele vähem, kui 50% saadaolevatest pakkumistest.
  • Arvukad portaalid ei paku enda hinnavõrdlust, vaid ainult juurdepääsu mõne teise portaali andmetele ja hindadele.

Kui kõik väljatoodu kokku võtta, siis tegemist on olukorraga, kus tarbijat ei informeerita hinnavõrdluses väljatoodud pakkumiste kujunemise põhimõtetest ja see omakorda võib suunata valedele ostuotsustele.

Saksa Konkurentsiameti raport (kel huvi, võib sellega tutvuda siin) ei too esialgu vaatamata potentsiaalsele tarbijakaitse seaduste rikkumisele kaasa juriidilisi tagajärgi. Kõikidel portaalidel on võimalik esitada vastuväiteid ja kommentaare kuni 4. veebruarini 2019. Seejärel kujundab Bundeskartellamt oma lõpliku seisukoha. Arvestades Saksamaa suurust ja tarbijate arvu saksakeelses kultuuriruumis, võib sel olla märgatav mõju kogu Euroopa hinnavõrdlusportaalide praktikatele.

Soovitused:

  • Hindu, eriti hotellihindu tasub võrrelda mitmes erinevas portaalis.
  • Keri nimekirjas allapoole, et jõuda alternatiivsete pakkumisteni.
  • Kontrolli silmajäänud hinda ka pakkuja kodulehelt.
  • Lennupiletite puhul vaata ka soodsa hinna taha. Näiteks antud uuringus kajastamata kiwi.com pakub sageli "soodsaid" lennukombinatsioone odavlennufirmadega, mille kohta tundub väljend "lausporno" sageli isegi veel liiga viisakas. Mida muud odavlennud mõttetult paljude ümberistumistega kõrvalistes lennujaamades ja poolepäevaste vahemaandumiste või ööbimisega on, kui sama lennu saaks korraldada hoopis kiiremini, kultuursemalt ja sageli ka odavamalt mõne tavalennufirmaga?