Indias keelustati maanteeäärne alkoholimüük

India

1. aprillist jõustus Indias riigi Ülemkohtu otsus, mille kohaselt ei tohi osariigi- ja riigimaanteedele lähemal, kui 500 meetrit alkoholi müüa. Keeld puudutab lisaks alkoholipoodidele ka restorane, hotelle ja klubisid. Keelu formaalseks ajendiks on soov Indias vähendada liiklusõnnetuste suurt arvu. Pooled liiklusõnnetustest juhtuvad just osariigi- ja riigimaantedel.

Kui statistikat vaatama hakata, siis tunduvad India Ülemkohtu põhjendused üsnagi otsituna. Väide, et India on liiklussurmade arvu poolest maailma üks ohtlikumaid riike, peab paika ainult siis, kui vaadata absoluutnumbrit. Tõepoolest, 1,3 miljardi elanikuga riigis saab aastas liiklusõnnetustes kannatada või surma päris palju inimesi. Kui aga taandada liiklussurmade arv 100 000 elaniku kohta, siis pilt muutub. Indias on vastav number 16,6, mis on madalam väga paljudest Aasia, Aafrika, Lähis-Ida ja Ladina-Ameerika riikidest. Näiteks Tais on see 36,2.

Alkohol on kõigest paari protsendi (eri andmetel 2-4,6%) India liiklussurmade taga. Põhjusi tuleb otsida hoopis kiiruseületamisest (41%) ja hulljulgest/hoolimatust liiklemisest (32%).

Ülemkohtu alkoholi müügikeeld puudutab umbes pooli kogu India hotellidest. Seejuures on mõju osariigiti küllalt erinev. Näiteks Pune piirkonnas (150 km Mumbaist) kaotasid alkoholi müügi võimaluse piirkonna 1758 alkoholi müügilitsentsi omanikust 1600. Nimelt läbib Pune piirkonda 15 riigimaanteed, mille lähedusse jääb 71% hotellidest ja hulk restorane. Tulemus: 500 restorani on juba suletud ja 30% töötajatest on koondatud.

Kolkatas asub suur osa parimaid hotelle riigimaantee NH-12 ääres, keeld mõjutab ligi 70% hotelle ka Agras ja Chennais. Kergemini on pääsenud Mumbai ja Goa hotellid, mis asuvad enamasti riigimaanteedest eemal.

Suuremad hotelliketid jälgivad olukorda murelikult, sest alkoholi müügikeeld annab tõsise hoobi konverentsiturismile, vastuvõttudele ja messidele. Näiteks toimus hiljuti kõrgetasemeline India kui turismisihtkoha reklaamüritus välisdelegatsioonidele. Õnnetuseks asus ürituseks valitud 5* hotell riigimaantee läheduses ja tulemus polnud pehmelt öeldes just eriti veenev.

Hea küll, aga kuidas see kõik tavalist reisijat mõjutab? Kui plaanis on rannapuhkus Goas, siis ilmselt mitte kuidagi. Neile, kes aga Indias rohkem ringi reisivad, jõuab mõju mingil moel varem või hiljem kohale. India hotelle ja restorane koondav liit prognoosib, et üle riigi ähvardab sulgemine rohkem kui 100 000 hotelli, sama saatusega söögikohtade arvu ei osata isegi pakkuda. Pole vaja olla suur majandusspets, et pakkuda, milleni see viib - väiksem valik ja kõrgemad hinnad. Paljude soodsamate hotellide sissetulekust tuleb märkimisväärne osa baarist. Selle kadumisel jäävad neile järele ainult halvad valikud.

Aga India poleks India, kui ei leiutataks viise, kuidas alkoholi müügikeelust kõrvale hiilida. Et olla formaalselt seadusekuulekas, leiavad hotellid ja restoranid igasuguseid nippe, et kaugust maanteest suurendada. Kes on viinud sissepääsu teise kohta, kes on lühima tee blokeerinud jne.

Kuid mitmes India osariigis tegeletakse keelust möödaminemisega lausa osariigi valitsuse tasandil, hakates riigimaanteid ümber klassifitseerima, nimetades senise riigimaantee linna ja asula piires näiteks "linnamaanteeks". Eriti initsiatiivikad ollakse nendes osariikides, kus on suur alkoholitarbimine (näiteks Punjab, Maharashtra, Tamil Nadu, Kerala, West Bengal) ja alkoholituludel on osariigi eelarves oluline tähtsus. Bloombergi andmetel moodustavad alkoholitulud osariikide eelarvest vähemalt 25%, ulatudes osades osariikides 40 protsendini.

Aeg näitab, mis sest keelust saab. Mõned osariigid on selle juba vaidlustanud.