Indias plaanitakse ehitada raudtee Himachal Pradeshi osariigis asuvast Bilaspurist Jammu ja Kashmiri osariigi Ladakhi piirkonnas asuvasse Lehi linna. 465 km pikkune, marsruudil Bilaspur – Manali – Leh kulgev raudtee saaks olema tõeline ehituse meistriteos, sest Himaalajas raudteid ehitada on kõike muud kui lihtne.
Raudtee algab Bilaspurist, mis asub 500 meetrit merepinnast kõrgemal ja lõppeb Lehis merepinnast 3215 meetrit kõrgemal. Laias laastus kulgeks raudtee sama marsruuti pidi, kui praegune Manali – Leh maantee, läbides selliseid kohti nagu Sundernagar, Manali, Mandi, Keylong, Koksar, Karu, Darcha,
Muuhulgas läbiks plaanitav raudtee neli mäekuru - Rohtang La, Barlacha La, Lungalacha La ja Taglang La. Neist kaks kõrgeimat asuvad merepinnast üle 5000 meetri kõrgemal. Kuigi India meedia väitel ulatuks raudtee kõrgeim punkt Taglang La merepinnast 5360 meetri kõrgusele (maantee läbib seda 5328 meetri kõrgusel), siis allpool asuvast trassi visualisatsioonist näeb kõrgeima punktina orienteeruvalt 4900 m kõrgust kohta. Sellisel juhul oleks Qinghai–Tiibeti raudtee kõrgeim koht napilt kõrgemal (5072 m). Kõrguste vahest aitab pilti luua illustratsioon Manali – Leh maantee kulgemisest (allikas).
Kes Himaalajas on seigelnud, teab, et kurude ületamine on kõvasti aega nõudev tegevus, kus maantee näib lõputult siksakitama. Kuid mis salata, avanevad vaated kompenseerivad selle rohkem kui küllaga. Manali – Leh raudteel saab neid vaateid kõvasti vähem olema, sest üle 50% trassist ehitatakse maa alla. Lõplikult pole raudtee marsruuti veel kinnitatud, kuid praeguse töökavandi järgi tuleb liinile 74 tunnelit (neist pikim 27 km), 124 suuremat ja 396 väiksemat silda. Võib arvata, et nii mõnigi sillaületus saab olema päris võimas.
Projekteerijatel ja inseneridel saab olema kõvasti tegemist, sest raudtee läbib ka seismiliselt ohtlikke piirkondi. Lisaks ohustavad trassi lumelaviinid. Õigupoolest oleks päris huvitav teada, kuidas kavatsetakse tulevast raudteed lumest puhtana hoida. Näiteks Manali – Leh maantee on avatud vaid nii 5 kuud aastas. Temperatuurid trassil võivad kõikuda +30 ja -30 kraadi vahel. Pole teada, kuidas lahendatakse raudteel kõrguse mõju, sest 5000 meetri kõrgusel on õhus 40% vähem hapnikku.
Võib tekkida küsimus, et miks kulutada ulmelisi summasid raudtee ehitamiseks karmi kliimaga Himaalaja suhteliselt hõredalt asustatud piirkonnas? Vastus peitub raudtee strateegilises tähtsuses. Mõnes mõttes on India sundolukorras, sest nende mitte kõige sõbralikum naaberriik Hiina on aastaid investeerinud uute ühenduste loomisele Tiibetis. Bilaspur – Manali – Leh raudtee on vaid üks India poolt kavandatavatest strateegilise tähtsusega raudteedest, mis annab armeele parema juurdepääsu vaidlusaluse piiriga piirkonda. Loomulikult prognoositakse ka raudtee positiivset mõju turismile ja ilmselt lähevad paljud kaubad tänu madalamatele transpordikuludele trassile jäävates keskustes odavamaks.
Kui kõik läheb plaanipäraselt (mida sellise projekti puhul on raske uskuda), valmib Bilaspur – Manali – Leh raudtee aastal 2022.
Hea visuaalse ülevaate raudteest jaamade, kõrguste, tunnelite ja sildade pikkusega saab allolevast videost (NB! 8:30 pikk).
Peamine allikas: Hindustan Times