Istanbulis ehitatakse maailma (järjekordset) suurimat lennujaama
veigo
veigo
25. apr 2016 16:26

Türklased on käsile võtnud tõelise superprojekti – juba mõnda aega on käinud ehitustööd Istanbuli uue lennuvälja juures. Kui aastal 2028 saab valmis selle neljas ehitusjärk, võib sellest saada maailma kõige suurema reisijatearvuga lennujaam, mis suudab teenindada 200 miljonit reisijat aastas. Et see number konteksti panna, siis tähendaks see 2 korda suuremat reisijate arvu, kui praeguses maailma suurima reisijate arvuga lennujaamas Atlantas.

Uue lennujaama ehitamise põhjus on proosaline – Istanbuli praegune suurim, 1924. aastal avatud Atatürgi nimeline lennuväli hakkab kitsaks jääma ja laienemiseks vajalikku lisastardi- ja maandumisrada ehitada pole võimalik, kuna linna sees asuva lennujaama ümber lihtsalt pole vaba maad. Nii ongi türklased otsustada ehitada täiesti uus lennuväli, kus saab täielikul valmimisel aastal 2028 olema kokku 6 stardi- ja maandumisrada.

Istanbuli uus lennuväli, mille ametlik nimi vähemalt praegu ongi Istanbuli Uus Lennuväli, ehitatakse Istanbulist 35 km eemale Musta mere äärde. Võrreldes praeguse lennuväljaga asub see kesklinnast selgelt kaugemal, kuid ühtlasi ehitatakse sinna ka transpordisõlm, kust tulevad ühendused Istanbuli rongi, metroo ja bussiga. Lennuväli valmib neljas etapis. Esimene etapp, mille käigus valmib 3 stardi- ja maandumisrada, üks peaterminal koos kahe satelliitterminaliga ja väravad 88 lennukile, saab valmis 2018. aastal ja suudab aastas teenindada kuni 90 miljonit reisijat (võrdluseks: 2015. aastal läbis Istanbuli Atatürgi lennuvälja 61,8 miljonit reisijat.

Loomulikult on uues lennujaamas olemas ka oma "kõige-kõiged". Nii peaks valmivast terminalist saama maailma suurim ühe katuse all asuv terminal (ligi miljon ruutmeetrit), mille juures saab olema Euroopa suurim autoparkla, kus jagub kohti 24 000 autole ning sisse tuleb maailma suurim tax-free kaubanduse tsoon. Kokku saab lennujaamas olema 100 000 m2 kaubanduspinda. Lisaks valmivad lennujaama juures hotellid, haigla, konverentsikeskus ja mošee. Loodetavasti taibatakse lennujaam varustada ka piisava arvu istekohtadega, sest praeguses Atatürgi lennujaamas tundub neid olema enam-vähem samas suurusjärgus, kui Tallinna Lennujaamas. Peale uue lennujaama valmimist praegune Atatürgi nimeline lennuväli suletakse. Istanbuli teine, põhiliselt odavlende teenindav Sabiha Gökçeni lennujaam jääb edasi tegutsema.

Istanbuli uue lennujaama arhitektuurilise lahenduse taga on rahvusvahelised arhitektuuribürood Grimshaw, Nordic Office of Architects ja Haptic Architects. Uue lennujaama kohta pakub päris palju infot nende koduleht aadressil igairport.com. Visandeid uuest lennujaamast leiab Nordic Office of Architects veebilehlt, kust pärinevad ka siin kasutatud pildid.

Türgi turismil pole praegu vast kõige paremad ajad, kuid vähemalt seni pole see lennujaama ehitusplaane mõjutanud.  

Seotud teema: Emirates´i tulevik – maailma suurim lennufirma maailma suurimal lennuväljal

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased