Jet Airways peatas kõik lennud

India

India vanim eraomanduses olev lennufirma Jet Airways peatas kõik rahvusvahelised lennud, sealhulgas Amsterdami, Pariisi ja Londonisse. Idee poolest küll "ajutiselt, paariks päevaks", kuid silmapiiril pole ühtegi märki, mis lubaks prognoosida lendude taasavamise võimalust.
Täiendus 17.04.: kuna täiendavat finantsi ei leitud, on alates 17.04. kõik Jet Airwaysi lennud peatatud. Tänu Jet Airwaysi turult kadumisele on lennupiletid Indias teinud läbi korraliku hinnatõusu.

Miks see on oluline?

Jet Airways oli India suunal tähtis koodijagamispartner SkyTeami kuuluvatele lennufirmadele nagu KLM ja Air France. Ka Trip.ee-s on olnud lennupakkumisi Amsterdami ja Pariisi kaudu Indiasse, kus kas ühte või mitut lennusegmenti opereerib Jet Airways. Nüüdseks on SkyTeami lennufirmad koodijagamise Jet Airwaysiga lõpetanud, mis tähendab, et Indias ollakse ilma partnerita. Lennates suurtesse sõlmjaamadesse pole see suur puudus, kuid väiksematesse India linnadesse näiteks KLM-i või Air France’iga ühel piletil olevate lendudega enam ei saa.

Ajaloost

Jet Airways alustas lende 1993. aastal, kaks aastat pärast seda, kui India oli alustanud majanduse liberaliseerimist. Jet Airways oli suureks kontrastiks seni monopoolses seisus olnud Air Indiale, pakkudes oluliselt paremat teenust. Lennufirma turuosa aina kasvas ja 2006. aastal otsustati kiire rahvusvaheliselaienemise kasuks, tellides pooleteise aasta jooksul 22 suurt laia kerega lennukit.

Samal ajal, 2000ndate keskpaigas, olid turule sisenenud aga uued odavlennufirmad nagu IndiGo ja SpiceJet, kes pakkusid India turule veelgi soodsamaid hindu ning mis peamine, kelle kulubaas oli madalam, kui Jet Airwaysil. Konkurentsis püsimiseks alandas Jet Airways samuti hindu, kuid erinevalt odavlennufirmadest jätkas täisteenuse pakkumist.

Esialgu näis kõik siiski hästi olema. 2010. aastal tõusis Jet Airways turuosa poolest India suurimaks lennufirmaks, hoides seda positsiooni kuni 2012. aastani. 2013. aastaks olid asjad juba hapuks minemas, kuid jäi pinnale tänu Etihad Airwaysile, kes omandas 24% Jet Airwaysi aktsiatest. Tehingu hulka kuulusid ka Jet Airwaysi kolm slotti (maandumis- ja õhkutõusmisajad) Londoni Heathrow lennuväljal ning 51% Jeti püsikliendiprogrammist.

Majandustegevus siiski ei paranenud ning viimase 10 aasta jooksul on 8 aastat lõpetatud miinuses. India koduturul langes Jet Airwaysi turuosa 22,5 % pealt 2015. aastal 15,5 % peale 2018. aastal.

2018. aastal andsid finantsprobleemid aina enam märku, kuudepikkused võlad hakkasid tekkima nii töötajatele, tarnijatele, pankadele kui liisingfirmadele. Tänaseks on võlad kasvanud suurusjärku 1 miljard eurot. Hiljutisest 119 lennukist on täna alles jäänud kõigest 12. Veel nädal tagasi oli neid 26. Selleks, et opereerida rahvusvahelisi lende, peab Indias lennufirmal olema vähemalt 20 lennukit.

Kas Jet Airwaysi saab veel päästa?

Sellesse uskujaid on alles jäänud vähe. Üllataval kombel otsib teid erafirma päästmiseks India valitsus. Teatav roll on selles ka Indias toimuvatel valimistel ja Jet Airwaysis töötab 23 000 inimest. Märkimisväärset osa võimaliku investori (mitte)leidmisel on mänginud ka asjaolu, et firma asutaja Naresh Goyal, kelle perekonna valduses on 52 % lennufirma aktsiatest, on soovinud kontrolli Jet Airwaysi üle iga hinna eest säilitada.

Hetkel on võlausaldajad Jet Airaysi müüki pannud. 12. aprillil kukub (juba pikendatud) ostuhuvist teatamise (mitte konkreetse pakkumise) tähtaeg. Kuuldavasti on tehtud kõvasti tööd selle nimel, et kaasata Etihad Airways. Kuid nagu Bollywoodis kohane, on viimasel hetkel end ostuhuvilisena näitamas Naresh Goyal – seesama mees, kelle tõttu on nii mõnigi potentsiaalne investeering läinud vett vedama.

Jet Airwaysi 1100 pilooti koondav ametiühing otsustas, et 15.04. nad ei lenda, kuna palgad on välja maksmata juba 3,5 kuud. Otsusel siiski suuremat mõju pole, sest hetkel opereerib Jet Airways üldse kokku vaid 7 lennukiga.