Kui me plaanime reisi või valime erinevaid reisiteenuseid, mõjutavad meie otsuseid lisaks hinnale muuhulgas ka teiste reisijate jagatud arvamused ja hinnangud. Sama, kuigi ilmselt veidi väiksemal määral, kehtib ka lennufirmade kohta ja pigem siis, kui jutuks on mandritevahelise lennufirma valik. Erinevaid tunnustusi lennufirmadele jagatakse maailmas päris mitme firma ja väljaande poolt, kuid tuntuim neist on lennutranspordi uuringutele spetsialiseerunud Briti konsultatsioonifirma Skytrax oma.
Qatar Airways - Skytraxi hinnangul maailma parim lennufirma aastal 2015.
Skytraxi parimate lennufirmade ja lennujaamade hindamistulemused on ka Trip.ee-s kajastamist saanud. Nii oli Skytraxi hinnangute põhjal 2012. aastal maailma parim lennufirma Qatar Airways, 2013. aastal Emirates, 2014. aastal Cathay Pacific ja 2015. aastal Qatar Airways. Traditsiooniliselt jõuvad parimate hulka Lähis-Ida ja Aasia lennufirmad.
Skytraxi parimate lennufirmade edetabeli koostamise metoodika võtab arvesse küllalt suurt hulka lennufirma tegevuse erinevaid aspekte. Juba maapealse teeninduse hindamiseks vaadatakse rohkem kui kümmet asja – sealhulgas näiteks lennufirma veebilehte, piletite broneerimisvõimalusi, chek-innis kuluvat aega ja lennujaamas pagasi kättetoimetamise efektiivsust. Pardal hinnatakse nii lennufirma poolt pakutavat "kõva" kvaliteeti ehk toodet ennast kui "pehmet" kvaliteeti ehk teenindust. Siia kuuluvad nii istmete mugavus, meelelahutus, puhtus, toit, pardapersonali efektiivsus, sõbralikkus, probleemilahendamisoskused jmt. Tundub, et ära saab hinnatud kõik, mis võimalik.
Siiski, nagu tõestab Hollandis sündinud andmehulkade analüüsile spetsialiseerunud Quang Nguyeni poolt koostatud analüüs, ei pruugi Skytraxi poolt lennufirmadele antud hinnangud täiel määral peegeldada ühte olulist faktorit – nimelt klientide rahulolu ühe või teise lennufirmaga. Quang Nguyen küsimusepüstitus oligi: "Kas Skytraxi parimate lennufirmade edetabel peegeldab klientide rahulolu?". Selleks analüüsis ta Skytraxi hinnangute aluseks olevaid andmeid perioodil 2007-2015.
Esimene küsimus oli, kes on need miljonid inimesed, kelle arvamuse põhjal Skytraxi hinnangud kujunevad? Allolev maailma kaart näitab meile, et hinnaguid jagavad peamiselt inimesed, kes elavad inglise keelt kõnelevates riikides ehk siis Suurbritannias, USA-s ja Austraalias. Neile lisaks leidub mõningane kogus hinnanguid, mille on jätnud inimesed, kes elavad Lääne-Euroopas ja Aasia idaosas. Ülejäänud maailma nurkadest oli arvamusi väga tagasihoidlikult.
Siit on näha, kes Skytraxis lennufirmasid hindavadJärgmisena võrdles Quang Nguyen, kuidas kattuvad Skytraxi hinangud reisijate arvamusega. Kõigepealt selgus, et kõige kõrgem oli rahulolu oli Kagu- ja Ida-Aasia lennufirmadega, järgnesid Lähis-Ida ja Euroopa lennufirmad, kõige halvemaks peetakse USA ja Kanada lennufirmasid. Et tagada hinnangute adekvaatsus, jäeti antud juhul kõrvale kõik need lennufirmad, mille kohta leidus vähem kui 100 hinnangut, s.t. hinnati eelkõige suuremaid lennufirmasid.
Kuid eelnev oli suhteliselt ootuspärane, siis ilmnesid ka mõned silmatorkavad lahknevused võrreldes Skytraxi edetabeliga. Näiteks Skytraxi 2015. aasta parimate lennufirmade edetabelis 6. kohal asuv Etihad on reisijatelt saanud väga madalaid hindeid (isiklik kogemus on küll pigem vastupidine). Sama kehtib ka Air France'i kohta, mis on Skytraxi arvestuses 15, kuid reisijate jagatud hinnang seda nii kõrgele küll ei asetaks.
Selline on maailma parimate lennufirmade pingerida reisijate hinnangu põhjalSee panebki küsima, kuidas Skytraxi edetabel kokkuvõttes üldse kujuneb? Nagu selgub, pole nende enda veebilehele avaldatud klientide arvamus lõpphinnangu kujunemisel kokkuvõttes siiski erilise tähtsusega. Kui vaadata ainult klientide rahulolu ühe või teise lennufirmaga, siis oleks täisteenust pakkuvate lennufirmade esinelik hoopis Asiana, Garuda, Air Astana ja Bangkok Airways.
Skytraxi edetabelis leiame nad vastavalt 11., 8., 40. ja 23. kohal. Skytraxi selle aasta maailma parim lennufirma Qatar Airways paigutub reisijate hinnangul alles 14. kohale, Singapore Airlines on 7. ja Cathay Pacific esimese 20 hulka ei mahugi. Esikahekümnes pole selle arvestuse põhjal ka Skytraxi edetabeli neljandat Turkish Airwaysi, viiendat Emiratesi ja kuuendal kohal asuvat juba mainitud Etihadi.
Need on reisijate rahulolu arvestades maailma kõige viletsamad täisteenindusega lennufirmadSuurematest täisteenindusega lennufirmadest tunnistati reisijate poolt konkurentsitult halvimaks United Airlines, järgnesid American Airlines ja Royal Air Maroc.
Nagu näha (ja kogemused eelpool mainitud lennufirmadega üldiselt kinnitavad seda), saab lennufirma kvaliteedi kohta adekvaatsema tagasiside pigem teiste reisijate hinnangute põhjal kui Skytraxi lennufirmade koondedetabelist. Ühtlasi tasub meeles pidada, et lennufirmadele jagatavad hinnangud kujunevad peamiselt inglise keelt kas hästi või emakeelena valdavate inimeste arvamuse põhjal.