Kas tulevikus lendame Aasiasse Iran Airiga?
veigo
veigo
1. veebr 2016 11:07

Vaevalt jõudsid Euroopa Liit ja USA jaanuari keskel tühistada Iraani-vastased majandussanktsioonid, kui Iraan teatas kavatsusest osta lennukitootjalt Airbus 118 lennukit. Nende seas on 73 laiakerelist (2 vahekäiguga) ja 45 ühe vahekäiguga lennukit. Muuhulgas soovib Iraan Airbusilt tellida 16 A350 ja 12 A380 lennukit. Suurem osa tellimusest on siiski regionaallendudeks sobivad A320 erinevad variandid. Tehingu koguväärtuseks on 22 miljardit eurot.

Iraani riiklik lennufirma Iran Air vajab uusi lennukeid hädasti, sest nende lennupark on keskmiselt 23 aastat vana ehk pea kaks korda rohkem rahvusvahelisest keskmisest. Iran Airi lennupargist võib leida lennukeid, mille tüübinimetus ei ütle suurt midagi ka kogenud reisijale. Näiteks lendab Iran Air Airbus A300 (tootmine lõpetati 2007), A310 (tootmine lõpetati 1998), Boeing 747-200 (tootmine lõpetati 1991) ja Fokker 100 lennukitega (tootmine lõpetati 1997). Sisuliselt on Iraani lennukid omamoodi Kuuba Ameerika autode analoog lennunduses.

Vaatamata majandussanktsioonidele on Iran Airi lennud Euroopasse siiski kogu aeg toimunud. Et majandussanktsioonide üks osa oli Iraani lennukite mittetankimine Euroopa Liidus, siis oli vajalik tehniline vahemaandumine, mida tehti esialgu kas Kiievis või Minskis, sanktsioonide leevenedes alates 2012. aastast Belgradis, Ljubljanas või Prahas. Et lennukid lendaksid, smugeldati varuosi Iraani läbi keerulisi kanaleid pidi.

Iraan ei välista, et suure lennukitellimuse saab ka Boeing. Igal juhul on Iraani plaanid lennukipargi uuendamise osas vägagi ambitsioonikad. On spekuleeritud, et tänu oma geograafilisele asukohale võiks Iran Air uute lennukitega hakata pakkuma konkurentsi ka Pärsia lahe kolmikule (Emirates, Etihad, Qatar Airways). Iraanile loob konkurentsieelise see, et Teherani kaudu on Aasiasse lühem maa, kui üle Dubai, Abu Dhabi või Doha.

Esialgu võib selline idee tunduda parajalt utoopiline, kuid veel 10 aastat tagasi ei olnud ka Etihad, Emirates või Qatar Airways seal, kus nad on praegu. Selge on see, et Iraanis on lähiajal vaja suuremal hulgal kogenud piloote ja võimekust uusi lennukeid hooldada. Meile lähim Iran Airi sihtkoht Euroopas on Stockholm. Samas ei pruugi Iran Air päris igaühe lemmikuks saada, sest tegemist on "kuiva" lennuliiniga. Esialgu pole Iran Airil ka koodijagamisparnereid. Lennufirma koduleht on samuti pehmelt öeldes algeline. Näis, kuidas Iraanis oma potentsiaali ära kasutatakse.

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased