trip-krainetrip-ukraine-dark

Kaua lennukaos Euroopa lennujaamades veel kestab?

Kes oleks võinud veel paar kuud tagasi arvata, et selle suve lennureisimise märksõnadeks saavad kohati hullumeelse pikkusega järjekorrad lennujaamades ning lendude pidev hilinemine ja tühistamine? Tänaseks on kirjeldatu aga tõsiasi. Lennundusega seotud töötajate nappus nii õhus kui maa peal on märgatav nii Euroopas kui terves maailmas. Kaua selline segadus veel kesta võiks?

Lennujaamad piiravad lendude arvu

Amsterdam Schiphol

Kuigi häireid lennujaamade töös esineb üle maailma, võimenduvad need kõige enam suurtes sõlmjaamades ja Amsterdami Schipholi lennujaam on üks, kus probleemid reisijate ja lendude teenindamisega on viimasel ajal kõige rohkem kõneainet pakkunud. Amsterdamis on terav puudus nii turvatöötajatest kui pagasikäsitlejatest ning mõnel päeval on järjekorrad Schipholi lennujaamas veninud 5 tunni pikkuseks.

Nüüd on Schipholi lennujaamas otsustatud, et võimalikult sujuva töö tagamiseks kehtestatakse perioodil 6. juulist kuni 28. augustini päevased reisijate piirarvud. Lennujaama kalkulatsioonide kohaselt suudavad nad juuli tipp-päevadel teenindada kõige rohkem 67 500 reisijat päevas ja augustis kuni 72 500 reisijat. Lennujaam põhjendab, et turvatöötajate puudus ja reisijate arvu mittepiiramine lõppeks juhitamatute järjekordade, lendudest mahajäämise ja üldise ohu kasvuga nii reisijatele kui lennujaama töötajatele.

Amsterdami lennujaama kriitiliste päevade prognoos juuliks 2022. Lennujaama hinnangul on juulis iga päev keskmiselt 13 500 istekohta (16%) teenindamiseks liiga palju, varieerudes päevast päeva.

Amsterdami lennujaama piirangud mõjutavad kõige enam KLM-i, mis on juba avaldanud korrigeeritud suvise lennuplaani, kus suviste lendude arvu on vähendatud paljudesse Euroopa linnadesse, sealhulgas ka Helsingisse ja Stockholmi.

London Gatwick

Ka Londoni Gatwicki lennujaama on viimaste kuude pikki järjekordi, lendude hilinemisi ja tühistamisi analüüsinud ning otsustanud piirata päevaste lendude arvu juulis 825 ja augustis 850 peale. See tähendab, et suvekuudel ületab nõudlus tõenäoliselt pakkumise, mis omakorda toob kaasa lennupiletite hinnatõusu ja paljud lennud saavad varakult välja müüdud.

Pagasiprobleemid London Heathrow’s

Ühendkuningriigi suurima reisijate arvuga lennujaam London Heathrow ei suuda samuti toime tulla kasvanud lendude mahu teenindamisega. Töötajate nappus ja häired pagasisüsteemi töös tõid Heathrow’ 2 terminalis kaasa pagasisuputuse, kus tuhandeid ühikuid pagasit kuhjati suurtesse hunnikutesse ja terminali juurde tekkis tohutu "pagasivaip". Reisijatele öeldi, et pagasi kättesaamine võtab aega kuni kaks päeva. Üks reisija kostis selle peale "Aga ma ronin homme Kilimanjaro otsa ja mul on oma pagasis olevat varustust vaja".

Pagasisegadusest Heathrow’s annab ülevaate EuroNews-i videoklipp.

Euroopa lennufirmad on asunud lende vähendama

Lennujaamade ülekoormatus ja oma personali nappus on sundinud lennuplaani vähendamisega tegelema ka paljusid Euroopa suuri lennufirmasid. KLM-ist oli juba juttu, aga juulis on üle tuhande lennu tühistanud ka Lufthansa ja selle tütarfirma Eurowings. Lufthansa 900 tühistatud lendu moodustavad 5% nende juuliks kavandatud lennuplaanist ja tühistamised puudutavad lende reedeti, laupäeviti ja pühapäeviti.

British Airways vähendas plaanitud lennuplaani märtsist oktoobrini 10% võrra, mis tähendab, et personalinappusel jääb toimumata umbes 8000 lendu. Brussels Airlines teatas, et tühistab suveperioodil 148 lendu. Ryanair on hoiatanud, et neile pagasikäsitlemise teenust pakkuva firma Blue Handling võimaliku streigi tõttu võivad lähikuudel olla häiritud kuni 200 lendu päevas. Lende Gatwickist on vähendanud ka Wizz Air.

Kaua segadus lennujaamades veel kesta võiks?

Saksamaa tarbijakaitsekeskus on hoiatanud, et segadust jätkub terve suve ja sügise, kuna vajalikku personali pole lühikese etteteatamisajaga kusagilt võtta.

Londoni Heathrow lennujaama tegevjuht John Holland-Kaye on skeptilisem, öeldes, et reisijatel tuleb arvestada, et tööjõupuuduse probleemi lahendamine lennundussektoris võib võtta aega kuni 18 kuud ja tegemist pole mitte üksikute lennujaamade, vaid rahvusvahelise probleemiga.

Probleemi ulatuse adumiseks tõi ta järgmised numbrid: kui enne pandeemiat töötas üle Euroopa lennujaamade maapealses teenistuses 250 000 inimest, siis nüüd on neid tööl umbes 120 000. Viimase paari aasta jooksul on kõige rohkem töökohti koondatud just nende inimeste seas, kes tegelevad sinu pagasiga ja garanteerivad, et lennukid oleks puhtad. Kiiret lahendust siin pole, kuid hoolikalt planeerides on võimalik lahendused leida.

Kokkuvõtteks

Nagu selgub, tuleb reisijatel häiretega lennujaamade ja lennufirmade töös lihtsalt harjuma hakata, sest lähitulevikuks optimistlikke uudiseid lihtsalt pole. Kõige enam puudutavad häireid suuri sõlmlennujaamasid, teatavaid keskmise suurusega ja populaarsete puhkusesihtkohtade lennujaamasid. Kõik Londoni lennujaamad, Manchester, Birmingham, Amsterdam, Dublin, Stockholm Arlanda, Palma on need, mis ikka ja jälle uudistesse jõuavad. Kindlasti on kõikides lennujaamades erinevusi päevades ja kellaaegades, suvised nädalalõpud kipuvad olema tihedamad. Ka Tallinnas lennujaamas sõltub järjekordade pikkus turvakontrollis väljuvate lendude arvust.