Kilimanjarole plaanitakse köisraudteed

Tansaania

Tansaania valitsus on välja tulnud plaaniga rajada Aafrika kõrgeima mäe otsa tõusmiseks köisraudtee. Tansaania turism on praegu kergel tõusuteel ja miks mitte valada veidi lisakütust mootorisse, mis töötab. Tõstuki idee oleks pakkuda tipputõusmise võimalust ka nendele, kel on see vanuse või tervise tõttu raskendatud ning kasvatada turistide arvu mäel 50%. Praegu võtab Kilimanjarol ronimise ette umbes 50 000 inimest aastas.

Hetkel käivad tööd projekti tasuvusplaani kallal, keskkonnamõju uuringutest targu vaikitakse. Ehitamisest oleks huvitatud kaks Hiina ja üks Lääne firma. Arvatakse, et tõstukiliin hakkab kulgema vaadeteküllast Machame marsruuti pidi.

5895 m kõrgune Kilimanjaro, mis on maailma kõrgeim eraldiasetsev tipp (s.t. ta ei ole osa ühestki ahelikust) ja seda ümbritsev Kilimanjaro rahvuspark toob Tansaaniale aastas sisse umbes 55 miljonit dollarit (49 miljonit eurot). Lisaks sellele annab annab Kilimanjaro tööd ja sissetulekut kümnetele tuhandetele inimestele, kes töötavad mäel turistide heaks reisijuhi, pakikandja või kokana, samuti nende perekondadele. Köisraudtee valmides väheneks vajadus nende järgi märgatavalt ja kannataks tervete kogukondade toimetulek.

Lisaks kannataksid ka lähedalasuvad ööbimiskohad, sest turistidel on lihtsam veeta mäel vähem aega – saabuda, kiirelt üles, tagasi alla ja linnuke ongi kirjas. Safaripargid ja ookean ootavad!

Kilimanjaro köisraudtee põhiline oht on aga seotud kõrgushaiguse mõjude eiramine. Tõsisemalt avaldub see nii 3000 meetri kõrguses, kuid sümptomeid võib kogeda juba 2400 meetrist kõrgemal. Seetõttu on raske isegi ette kujutada, mida võiks tähendada kiire tõus 3500 meetri kanti. Mäletatavasti oli tõstuki üks idee pakkuda võimalust Kilimanjaro tõusta vanematele ja mitte kõige parema tervisega inimestele. Sisuliselt tundub garanteeritud, et köisraudtee rajamisega muutub Kilimanjaro eluohtlikuks mäeks.

Omaette küsimus on ka turvaprobleemid mäel. Olukorras, kui tõstukiga või inimestega peaks midagi tõsisemat juhtuma ja on vaja näiteks kiirelt arvukalt inimesi haiglasse toimetada, puudub selleks võimekus, sest päästekopter saab pardale võtta kuni 4 inimest.

Kuid köisraudtee võib-olla isegi kõige suurim miinus on see, et see tapab paljudes 5-8 päeva jooksul Aafrika kõrgeima mäe tippu püüeldes selle asja mõtte, kogemuse ja saavutuse.

Plaan Kilimanjarost järjekordne Disneyland teha on maailma meedias päris arvukalt kajastusi saanud. Algatatud on ka tõstukivastane allkirjadekogumine veebilehel Change.org.

Huvitav leid: esimest korda tuli Kilimanjaro köisraudtee ideega välja üks Prantsuse firma juba aastal 1968. Tookord oli Tansaania valitsus eitaval seisukohal.