Lennufirmad tühistavad 5G tõttu lende USA-sse
veigo
veigo
19. jaan 2022 05:54

Mitmed lennufirmad on seoses 5G kasutuselevõtuga USA-s 19. jaanuaril asunud tühistama lende Ameerika Ühendriikidesse. Lendude tühistamisest on teatanud Emirates, British Airways, Japan Airlines, ANA ja Air India ja väga võimalik, et lennufirmasid lisandub veelgi.

Probleemiks on see, et 5G tehnoloogiat kasutavate USA mobiilioperaatorite sagedused on liiga lähedal lennukites kasutatavate kriitilise tähtsusega tehnoloogiate töösagedusele. 5G litsentside eest miljardeid dollareid maksnud USA telekomid kasutavad sagedusi 3,7 kuni 3,98 GHz, lennukite kõrgusemõõdikud, mis on eriti olulised maandumisel halva nähtavuse korral, töötavad sagedustel 4,2 – 4,4 GHz. Lennufirmad on korduvalt hoiatanud, et 5G kasutuselevõtt võib USA lennuliikluses tekitada täieliku kaose. Teisipäeval teatasid mobiilioperaatorid AT&T ja Verizon, et osasid lennujaamade lähedal asuvaid maste esialgu tööle ei rakendata.

Küsimus pole 5G tehnoloogias, vaid sagedustes

Mobiilivõrkude tehnoloogiat on uuendatud umbes iga 10 aasta tagant. Kui 1G lubas teha telefonikõnesid, 2G tõi sõnumite saatmise, 3G internetiühenduse, 4G videostriimingu, mobiiirakendused ja muudki, siis 5G suurendab oluliselt allalaadimiskiirust ning võimaldab võrku ühendada rohkem kasutajaid.

5G on tänaseks kasutusel juba ligi 40 riigis ja lennuliiklusega probleeme pole seni kusagil olnud. USA-s tulenevad probleemid sellest, et seal otsustati 5G puhul kasutada teistsuguseid sagedusi, kui mujal maailmas ja USA 5G sagedused on liiga lähedal lennukite kõrgusemõõdikute töösagedustele. Euroopas on kehtestatud ka piirangud 5G tööle lennujaamade lähedal.

Nagu sellistel puhkudel tavaks, süüdistatakse ikka vastaspoolt. Lennufirmad ja lennukite tootjad ütlevad, et nad on püüdnud probleemile pikka aega tähelepanu juhtida, mobiilioperaatorid jälle süüdistavad lennufirmasid, et need pole oma seadmeid uuendanud, kuigi sagedused olid aastaid ette teada.

Ja tundub, et eri lennukitüüpe mõjutab 5G erinevalt. Kõige haavatavam näib olema Boeing 777, sest mitmed lennufirmad on USA lendudel B777 vahetanud teiste lennukite vastu.

Lähipäevad saavad põnevad olema

Hetkel on raske öelda, kas probleem 5G-ga on USA-s tõesti ülimalt tõsine või on tegemist lennufirmade ülereageerimisega. Huvitav on näha, mida võtavad USA lendudega ette teised lennufirmad ja kas USA lennufirmade soovile keelata 5G levi 2 miili (3,2 km) raadiuses lennuväljadest reageeritakse või ei.

Kiiret lahendust USA 5G sagedusprobleemile igal juhul ei paista, kuigi kõik pooled nõustuvad, et 5G ja lennundus saavad koos eksisteerida küll. Seda näitab ka muu maailma kogemus.

praktika saab olema tõe kriteeriumiks ;)

0
0
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased