Lennufirmade lisatasud: rohkem, kui arvad

Lennufirmade lisatasud pole enam ammu mingi uudis. Kohati on uudis vaid see, mida jälle välja mõeldakse. Kui alguses olid lisatasud odavlennufirmade mängumaa, siis nüüdseks on varem täisteenust pakkuvad lennufirmad jõudsalt järgi võtnud ja möödagi läinud. Kolm kõige suurema lisatasu tuludega on formaalselt kõik täisteenust pakkuvad lennufirmat, näitab tehnoloogiaplatvormi Car Trawler koostatud raport. Kõik TOP 10 lennufirmat kogusid aasta jooksul lisatasusid üle miljardi euro.

TOP 10 suurima lisatasutuluga lennufirmat

Kolm suurima lisatasude tuluga lennufirmat on USA suur kolmik: American Airlines (6,5 miljardit eurot), United Airlines (5,2 miljardit eurot) ja Delta Airlines (5 miljardit eurot). Puhtaid odavlennufirmasid on esikümnes vaid neli.

2018. aastal kasvatasid lisatasudest saadavaid tulusid kõik raportis välja toodud lennufirmad. Näiteks liider American Airlines korjas eelmisel aastal 1,9 miljardit dollarit (1,7 miljardit eurot) rohkem, kui aasta varem, oluliselt väiksem easyJet aga pea 300 miljonit dollarit (269 miljonit eurot) rohkem.

Erinevad tuluallikad

Nagu toodud tabel näitab, on tuluallikad USA ja Euroopa lennufirmade puhul erinevad. USA lennufirmadel tuleb valdav osa tulust püsikliendiprogrammidest. Üldjuhul tähendab see oste, hotellibroneeringuid ja autorente lennufirma krediitkaardiga, mis koguvad kasutajatele lennumiile. Lennumiilide kogumine erinevate krediitkaartidega on USA-s muutunud täielikuks teaduseks. Näiteks American Airlines kogus püsikliendi programmi kaudu iga reisija pealt 27,34 dollarit, esikohal on Qantas, kellele püsikliendiprogramm toob sisse 37,51 dollarit reisija kohta.

Euroopas seevastu laekuvad lisatulud kõikvõimalikest lendamisega seotud ostudest nagu istekoha valik, eelisjärjekorras pardaleminek, äraantav pagas või ostud pardal.

Lisatasud annavad märkimisväärse osa käibest

Kui vaadata, missuguse osa moodustavad erinevad lisatulud lennufirmade käibest, siis siin hakatakse varsti 50% piirini jõudma. Mehhiko odavlennufirmal Vivaerobus oli see 47,6%, Spiritil 44,9%, Frontieril 42,8%.
Euroopa odavlennufirmadel: Wizz Air 41,1%, Volotea 34,8%, Ryanair 31,7%, Jet2.com 31,1%. AirAsia 29,0%.

Võrdluseks: kui 2009. aastal andsid lisatasud 1% Lufthansa käibest, siis 2018. aastal juba 9%.

Tulu lisatasudest reisija kohta

Kui vaadata kõiki laekunud lisatasusid, siis selles plaanis on kõige osavamad USA odavlennufirmad. Spirit teenis iga reisija pealt 50,94$, Allegiant 50,01$, Frontier 47,62$. Euroopa odavlennufirmadest on esikümnes ainsana Jet2.com 43,91 dollariga (39,38 eurot).

Kokkuvõte

Odavlennufirmade pakutav konkurents on lennupiletite lõpphinna kujunemist ümber struktureerinud. Maksame ikka, lihtsalt teisel viisil.