Lennufirmade no-show reegel tule all

Trip.ee lugejad ilmselt teavad, et mitmesegmendiliste lendude puhul tühistavad lennufirmad ühe segmendi kasutamata jätmisel automaatselt kõik järgmised lennud. Reisija seisukohast vaadates võib selline praktika meelehärmi valmistada, sest makstud on ju terve reisi eest, pealegi võidakse lennust maha jääda reisijast mittesõltuval põhjusel või mõnda segmenti mitte lennata ootamatute asjaolude selgumisel. Lennufirmade jaoks omakorda on taolisel poliitikal täiesti arusaadav mõte, sest nii saab minimiseerida tühje istekohti lennukis, müües need maha järgmistele soovijatele. Lisaks lennufirmadele rakendub sama reegel tihti ka rongipiletite puhul. Tühistatud piletit on võimalik siiski eraldi tasu eest taastada, selleks on lennufirmade veotingimustes nn. no-show reegel (odavamate hinnaklasside puhul see võimalus tihti siiski puudub).

Samas on no-show reegel Euroopa tarbijakaitseorganisatsioonidel pidevalt hambus olnud. Põhiline väide on, et järgnevate lendude tühistamine on tarbija suhtes ebaaus. Mingit ühtset praktikat või seisukohta pole antud küsimuses veel tekkinud, kuid mitmetes Euroopa riikides on asi jõudnud või jõudmas kohtusse ja ilmselt jõutakse mingil hetkel ka üle Euroopa kehtiva seisukohani.

Kõige selgemaks näib asi olema vaieldud Itaalias, kus on jõutud üsna kuldse keskteeni, mis arvestab nii reisijate kui lennufirmade huve. Kõigepealt, no-show reegli kehtestamine lennufirmade poolt on tunnistatud seaduslikuks, kuid ainult lisatingimusi arvestades. Esiteks peab lennufirma jagama reisijale piisavalt informatsiooni tema õiguste ja kohustuste kohta, teiseks peab lennufirma pakkuma reisijale, kes ei ole kasutanud ühte lennusegmenti, kuid soovib kasutada järgmisi, lihtsat ja tasuta protseduuri oma soovidest teadaandmiseks. See tähendab võimalust kindlas ajaraamistikus informeerida lennufirmat kas e-kirja või tasuta klienditelefoni teel.

Selle aasta juunis otsustas Itaalias turujärelvalvet teostav amet, et British Airways ja Etihad on no-show reeglit rakendades kasutanud ebaausaid kauplemisvõtteid ja määras lennufirmadele trahvi kogusummas 1 miljon eurot. Otsus tugines asjaolul, et lennufirmad ei pakkunud reisijatele sobivat võimalust oma reisiplaani muudatustest teavitamiseks. Analoogne menetlus on käimas Emiratesi, Iberia ja KLM-i suhtes.

Initsiatiivi on üles näitamas ka Belgia tarbijakaitseorganisatsioon Test Aankoop/Achats, mis kogub septembris nende reisijate kaebusi, kes on no-show reegli tõttu kahju kannatanud. Eesmärgiks on kogutud kaebustega kohtusse pöörduda ja saavutada tulevikus no-show reegli tühistamine üle Euroopa. Vaevalt, et siin mingeid kiireid otsuseid sünnib, kuid ühtne üle-Euroopaline seisukoht selles küsimuses kuluks ära küll. Loogiline oleks Itaalia seisukoht, mis sunniks lennufirmasid looma lihtsa teavitamisviisi, kui reisiplaanid muutuvad.