Lennufirmad on kliendigruppide segmenteerimisega tegelenud pikka aega, püüdes oma parimatele ja lojaalsematele klientidele pakkuda mitmesuguseid soodustusi. Kui tava-, hõbe-, kuld- ja plaatinataseme püsikliendikaartide (erinevatel lennufirmadel nimed varieeruvad) olemasolust teavad midagi vast kõik lendajad, siis vähem teatakse, et paljudel suurematel lennufirmadel eksisteerivad kõige väärtuslikumatele klientidele eriti elitaarsed programmid. Lennufirmad neid avalikult ei reklaami ja selleks pole ka vajadust, sest vähestele mõeldud klubidesse pääseb ainult lennufirma personaalse kutsega.
Täpsed numbrid pole teada, kuid suurematel lennufirmadel saavad erihoolitsuse osaliseks kuni paar protsenti püsiklientidest. Ärilises mõttes on lennufirmade jaoks siin loogika selgelt olemas – lisakulu lennufirmale on suhteliselt väike, kuid klientide poolt tajutav väärtus väga kõrge. Näiteks Delta on välja öelnud, et 26% nende käibest laekub 5% reisijatelt. Miks mitte neile midagi ekstra pakkuda!
Mõned näited lennufirmade eliitprogrammidest:
Cathay Pacific – Diamond Plus
Cathay Pacificu Diamond Plus staatuse saavad 1% Marco Polo püsikliendiprogrammi kõrgeima taseme omanikest. Kuigi Diamond Plus on suhteliselt sarnane Diamond staatusele, on seal lisaks mõned lisaelemendid. Sealhulgas on võimalus anda ühele inimesele Cathay Pacificu püsikliendiprogrammi kõrgeim tase, sissepääs Cathay Pacificu esimese klassi lounge’i kõikjal maailmas, sõltumata sellest, mis lennufirmaga lennatakse ning personaalne klienditeenindus kõikides reisimist puudutavates küsimustes.
Emirates – Invitations Only (IO)
Emirates’i IO programmi liikmed saavad järgmisi soodustusi:
- Liikmekaardi toimetab kätte lennufirma müügidirektor isiklikult;
- iga klubi liige saab unikaalse personaalse telefoninumbri, kus saab parimat reisiabi;
- garanteeritud äriklassi istekoht kõikidel Emirates’i lendudel;
- kohaletoimetamine luksusautoga lennujaama ja lennujaamast;
- eskort lennuväljal selle võimalikult kiireks läbimiseks.
Qantas - Chairmans Lounge
Iga Chairmans Lounge’i liikmestaatuse vaatab läbi Qantase tegevjuht isiklikkult. Liikmed saavad tasuta upgrade’i paremasse teenusklassi, personaalse eskortteenuse lennuväljal, kasutades lennujaama salajasi käike. Parim osa on vast siiski sissepääs salajasse, ilma igasuguse tähistuseta Chairmans Lounge’i. Seal saab maitsta kõike, mida hing iganes ihaldab, sest tippkokad on valmis pakkuma kõike. Arvatakse, et selle asukohta teab vähem kui 1000 inimest maailmas.
Scandinavian Airlines – Pandion
Eriprogramm oma parimatele klientidele on olemas ka SAS-il. Eliitklubisse esitab kutse SAS-i juht isiklikult. Hinnanguliselt kuulub Pandioni programmi umbes 1500 inimest, kellest nii mõnigi lendab rohkem, kui piloodid. Näited soodustustest:
- Garanteeritud istekoht SAS-i lendudel isegi siis, kui lend on täielikult välja müüdud;
- personaalne reisiteenindus;
- tipptaseme liikmesoodustused partnerhotellides ja autorendifirmades.

SAS EuroBonus Pandion komplekt. Foto: businessclass.no
Lisaks mainitutele on eriprogrammid veel paljudel teistel suurematel lennufirmadel nagu United, Delta, British Airways, Air France, New Zealand Airways jt.
Lennufirmadel on oma ultraklientide jälgimiseks eraldi meeskonnad. Näiteks Unitedi tippkliente monitoorib üle 400 inimese 60 lennujaamas kõikjal maailmas. Lennufirmad lahendavad lennuplaanide muudatustest tulenevaid probleeme tippklientide jaoks veel enne, kui reisija neist teada saab. Näiteks ühe lennu hilinemise puhul broneeritakse jätkulennuks parim alternatiivne lahendus ilma, et reisija peaks kellegagi ühendust võtma. British Airways võib nende eliitprogrammi Executive Club Premier liikme tõttu lendu kuni 30 minutit kinni hoida.
Kuidas lennufirmade eliitklubisse pääseda, on segane ka liikmetele endale. Selge on see, et vaja on väga palju lennata ja seda veidi paremas, kui seda on tavaline turistiklass. Kuid ainuüksi tihedast lendamisest ei piisa. Lennufirmad vaatavad ka seda, missuguste sihtkohtade vahel lennud on ja missuguse hinnaklassi pileteid on ostetud. Teisisõnu, seda, kui kasumlik üks või teine klient lennufirmale on.
Kui meile pole antud osa saada lennufirmade eriti personaalsest ja eksklusiivsest teenindusest, siis mõelgem selle nurga alt: tänu überlendajatele saavad lennufirmad aeg-ajalt pakkuda eriti odavaid turistiklassi pileteid.