Maailma suurimaks pürgiv hotellikett põletab raha
veigo
veigo
9. märts 2020 06:01

Kes pealkirja järgi arvas, et juttu tuleb Marriotti või Hiltoni probleemidest, see eksib. Järgnev jutt käib hotelliketist, mille nimegi kuulevad paljud ilmselt üldse esimest korda – see on Oyo.

Mis on Oyo?

Oyo Rooms, tuntud ka kui Oyo Hotels, on 2013. aastal Indias asutatud hotellikett. Vähem kui kümne aastaga on Oyo teinud läbi erakordselt kiire kasvu, tänaseks on nad tõusnud tubade arvu poolest maailma suuruselt kolmandaks hotelliketiks Marriotti ja Hiltoni järel, edestades ka Accori.

Indias odavate tubade pakkumisega alustanud Oyo laienes Aasiasse, seejärel ka Lähis-Itta, Suurbritanniasse, USA-sse, Mehhikosse ja Brasiiliasse. Oyo suurimaks investoriks on Jaapani SoftBank Vision Fund, mis kogus kuulsust kontorirendifirma WeWork ebaõnnestunud IPO-ga.

Oyo ärimudel

Oyo ärimudeliks on üles otsida odavad hotellid, mis on internetis vähe nähtavad, need seejärel natuke üles vuntsida ning koondada frantsiisi või liisingu Oyo kaubamärgi alla, teostades hotellitubade müüki Oyo veebilehe ja teiste hotellibroneerimislehtede kaudu. Sellisel viisil on Oyo enda platvormile koondanud üle 43 000 hotelli rohkem kui 1 miljoni hotellitoaga 800 linnas üle maailma.

Oyo PR armastab rõhutada, et nad kasvavad 10 korda kiiremini kui maailma suurim hotellikett Marriott. Tõepoolest, mõned kasvunumbrid tunduvad päris uskumatuna. Näiteks Mehhikosse saabus Oyo 2019. aasta veebruaris ning on vaid aastaga seal oma platvormile haaranud üle 400 hotelli rohkem kui 40 Mehhiko linnas.

Oyo lepingud hotellipidajatega varieeruvad, kuid laias laastus jagatakse Oyo-le kas osa käibest või lepitakse kokku fikseeritud tasus. Oyo püüab hotellide majandustegevust ergutada erinevate stiimulitega, näiteks kruiisid paremate hotellide töötajatele. Halvasti töötavaid hotelle ootab ees tasude tõstmine või Oyo platvormilt eemaldamine. Näiteks Indias on Oyo sealt eemaldanud rohkem kui 1000 hotelli.

Paberite põhjal on Oyo India väärtuselt teine startup. Nagu startupidele omane, pole ka Oyo kasumis. 2019. aastal saadi 951 miljoni dollarilise käibe juures 335 miljonit dollarit kahjumit.

Kogemus

Aasias reisides jäid Oyo hotellid broneerimislehtedel majutust otsides tänu hinnale sageli silma. Lisaks soodsale hinnale iseloomustas Oyo hotelle - riigist riiki, linnast linna - kaks pidevalt korduvat nüanssi. Esiteks asuvad Oyo hotellid alati kesklinnast eemal, teiseks on hinnangud Oyo hotellide kohta internetis stabiilselt viletsad. Põhiline etteheide on, et pildid ja tegelikkus on kaks ise asja. Ehk kliendile müüakse mõõduka hinnaga aktsepteeritava tasemega hotelli, kuid reaalsuses pakutakse majutust, mida kliendid kõiki asjaolusid teades kindlasti poleks valinud. Sel põhjusel jäigi Oyo järgi proovimata.

Mis tausta uurides selgub?

Oyo opereerimismudelit uurides selgub, et Oyo platvormiga liitudes annavad hotellid ära suurema osa oma õigustest. Näiteks on Oyo turuosa kasvatamiseks pannud tube müüki 4 dollariga, mis on ilmselgelt alla omahinna ka maailma kõige odavamates riikides ning hotellil pole öelda midagi. Teistpidi ei saa Oyo platvormil olevad hotellid ilma Oyo nõusolekuta teha ühelegi kliendile hinnasoodustusi, v.a. juhul, kui ilma broneeringuta klient jalutab hotelli sisse ja on valmis tasuma sularahas. Kujutage ette, et olete äriomanik, aga teil puudub igasugune sõnaõigus hinnakujunduse osas...

Ka kõik broneeringutega seonduvad muudatused peavad käima läbi Oyo. Näiteks kui klient on broneerinud Oyo hotelli läbi Booking.com-i või Expedia ning soovib broneeringus midagi muuta, siis ei tohi hotell kliendiga otse suhelda, vaid peab kõik muudatused tegema Oyo manageri kaudu. See muudab kogu protsessi väga aeglaseks ja mõlemale poolele frustreerivaks.

Omaette teema on see, et mitte kõik hotellibroneerimissüsteemide kaudu tehtud broneeringud ei jõua hotelli. Nii on juhtunud, kus kliendid on broneerinud näiteks Expedia kaudu toad, kuid kohale jõudes avastavad, et hotell on täis ning hotellis ei teata nende saabumisest midagi. Kui lisada siia Oyo broneerimisüsteemi regulaarsed IT probleemid ja kokkujooksmine, on pilt täielik. Sisuliselt on Oyo teinud omalt poolt teinud kõik, et rahulolematud oleksid nii hotellipidajad kui kliendid. Pikemalt on teemat avanud Skift.

Kui kaua pidu veel kestab?

Oyo probleemid on uudisvoosse hakanud aina sagedamini tekkima viimasel 3 – 4 kuul. Tundub, et investoritel hakkab rahapõletamisest kannatus vaikselt katkema ja eks nemadki saa tagasisidet. Viirusepuhang on ülikiirest kasvust tingitud probleemid kõige rohkem esile toonud Hiinas, kus Oyo maine pole parim ei hotellide ega klientide seas. Igal juhul kärbib Oyo ülemaailmsest 30 000 töötajast 5000, neist suurema osa Hiinas. Näis, kuidas asjad edasi arenevad, midagi helget on silmapiiril raske näha ja jutud "nüüd pöörame rohkem tähelepanu kasumlikkusele" kõlavad veidi õõnsalt, sest Oyo ärimudel ongi ju olnud eelkõige kasvule suunatud, aga kasvu on hetkeolukorda arvestades tiba raske loota.

Kokkuvõtteks

Internetis hotelle otsides hakkavad Oyo hotellid soodsa võimalusena paratamatult aina enam silma. Kuid Oyo indialik ärimudel ei tundu just päris selline, millega enamik meist soovik kokku puutuda. Arvestades hotellide suurt arvu, võib kindlasti leida näiteid erinevatest kogemustest, kuid kui hotellikett on loonud kõik eeldused, et hotellipidaja oleks frustreerunud, siis mida on ees ootata külalisel?

Oyo tulevik sõltub investorite kannatlikkusest, kes laienemise kinni maksavad, lootes, et kunagi hakkab see kasumit tooma. Kuni usutakse, et selline kahtlasevõitu ärimudel töötab, jätkab Oyo tegutsemist. Kui usk peaks mingil hetkel otsa saama, kaob ka Oyo.

Potentsiaalse kliendina? Tänan, pigem ei. Kui hotellidel puudub arusaadav standard (valimatu laienemise puhul on see paratamatu), siis muutub iga potentsiaalne majutus alati loteriiks. Las loteriid jääda mõnda teise kohta.

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased