Iga majandustudeng teab, et turumajanduses avaldab suurem konkurents survet hindade languseks, mis omakorda on kasulik tarbijatele. Kuid vabaturu konkurentsi asemel saab äritegevust edendada ka konkurentide ees kunstliku eelise tekitamisega. Just see teema on ajanud väga teravaks suhted kolme suure USA lennufirma (Delta, United ja American Airlines) ja Lähis-Ida naftariikide kolmiku (Emirates, Etihad Airlines ja Qatar Airways) vahel.
Ameerika lennufirmad koos ametiühingutega süüdistavad Lähis-Ida konkurente selles, et need kasutavad turuvõitluses ebaausaid võtteid. Valgesse Majja ja USA Kongressile on jõudnud lennufirmade poolt koostatud raport, mille kohaselt on Lähis-Ida lennufirmad alates 2004. aastast saanud riiklikke toetusi rohkem kui 40 miljardi dollari (36,5 miljardi euro) eest.
Emirates, Etihad Airlines ja Qatar Airways eitavad selliseid süüdistusi, väites, et USA lennufirmad on turuosa kaotanud hoopis seetõttu, et pakuvad lendajatele madalama kvaliteediga teenindust. Obama administratsioon suhtub lennufirmade 55-leheküljelisse raportisse tõsiselt, kuid ei ole rutanud USA ja Araabia Ühendemiraatide vahel sõlmitud Avatud Taeva lepingut muutma, väites, et see tekitab riiki kaudselt palju uusi töökohti.
Subsiidiumite patust puhtad pole USA lennufirmad ka ise. Lähis-Ida lennufirmad on välja toonud, et Ameerika Ühendriikides kehtiv Chapter 11, mis võimaldab firmadele pankrotikaitset, võib käsitleda samamoodi riigiabina, sest võimaldab seaduslikult vähendada kreeditoridele võlgnetavat summat. Nii Delta, United kui American Airlines on kõik Chapter 11 kasutades restruktureeritud. Näiteks Delta pankroti puhul 2001. aasta sai lennufirma föderaalvalitsuselt tegevuse jätkamiseks 18,6 miljardit dollarit (17 miljardit eurot) abi. Lisaks on tõsi ka see, et Lähis-Ida lennufirmad toimivad ühtlasi ka Ameerika lennufirmadele ettevedajana.
USA lennufirmadel leidub liitlasi ka Euroopas. Prantsusmaa ja Saksamaa transpordiametid on Euroopa Komisjonile teinud ettepaneku Euroopa lennunduses kehtivad reeglid üle vaadata. Sarnaselt USA-le süüdistatakse Lähis-Ida, aga ka Hiina, Brasiilia ja Türgi lennufirmasid ebaausate konkurentsivõtete kasutamises, sest neil on võimalik kasutada riigi toetused, intressivabad laenud ja riiklikud garantiid laenudele. Just neid asju peetakse põhjusek, mi on nende riikide lennufirmadel võimaldanud kiiret laenemist. Euroopas teatavasti on riigiabi lennufirmadele keelatud.
Euroopa Komisjon on teatanud, et Prantsusmaa ja Saksamaa pöördumist hakatakse arutama ning see võib mõjutada Euroopa Liidu ja Laheriikide vahel sel aastal sõlmitavat lennunduslepingut. Kuni subsiidumite osas selgusele saamiseni on Prantsusmaa ja Saksamaa külmutanud võimaluse Lähis-Ida lennufirmadel avada neisse riikidesse uusi lende. Ka Austraalia lennufirma Qantas avaldab valitsusele survet, et vaadataks üle Austraalia ja Lähis-Ida riikide vahel sõlmitud lennunduskokkulepped.
Hetkel on raske prognoosida, kuidas Lähis-Ida lennufirmade ülikiire laienemise vastu suunatud tegevus edasi areneb. Selge on vaid see, et juba mitmeid aastaid tuha all hõõgunud leegid on tänaseks avalikult välja pääsenud. Võib juhtuda, et Emirates, Etihad Airlines ja Qatar Airways peavad oma ambitsioonikaid laienemisplaane mingil hetkel korrigeerima hakkama, sest lende uutesse sihtpunktidesse on senisest raskem avada.