Mida tähendab Brexit reisijale?
veigo
veigo
16. juuni 2016 08:40

23. juunil hääletavad britid Euroopa Liidu liikmelisuse üle. Juhul, kui Suurbritannia peaks otsustama rahvahääletuse tulemusena Euroopa Liidust lahkuda (toimub Brexit), avaldaks see olulist mõju ka reisimisele Suurbritanniasse ja selle kaudu. Järgnevalt vaataks, kuidas võiks Brexit reisimist reisimist mõjutada.

Lennundus EL ja Suurbritannia vahel

Euroopa Liidu üheks märkimisväärsemaks saavutuseks on ühise Euroopa lennundusruumi loomine 1990-ndatel. Just see samm avas tee odavlennufirmade, nagu Ryanair või easyJet, võidukäigule. Halvima stsenaariumi korral peaks Suurbritannia Brexiti korral alustama lennundusläbirääkimisi iga EL liikmesriigiga eraldi. Pole siiski tõenäoline, et kokkulepped saaksid olema nii piiravad, kui aastakümnete eest, kus lennufirmad sõlmisid lennunduse katusorganisatsiooni IATA egiidi all sisuliselt kartellikokkuleppeid, kus oli ära määratud isegi see, mis lennukitüübiga ühel või teisel marsruudil lennata tohib.

Küll aga jääb ilmselt kehtima piirang, et Euroopa Liidu lennuruumi siselende ei tohi üldjuhul opereerida kolmandate riikide lennufirmad (siin leidub siiski erandeid). Näiteks easyJeti kui Suurbritannia lennufirma puhul võib see suure tõenäosusega tähendada seda, et nad ei saa enam lennata Euroopa Liidu lennuruumis, v.a. Suurbritanniast lähtuvatel liinidel. Seega ei tohiks easyJet lennata ka näiteks Tallinn – Milano liinil. Euroopa lennufirmadest ongi EasyJet hetkel kõige närvilisem, otsides variante tegevust Euroopas jätkata, kui peaks teoks saama halvim variant ehk Suurbritannia otsustab Euroopa Liidust lahkuda.

Kuid Brexit võib olulist mõju avaldada ka Ryanairile. Võib juhtuda, et Ryanair Iiri lennufirmana tohib Suurbritanniasse suunduvaid lende opereerida ainult Iirimaalt.

Kõige mustemad stsenaariumid stsenaariumid võimaliku Brexiti puhul suure tõenäosusega siiski ei realiseeru. Esiteks saavad lennufirmad piiranguid suhteliselt lihtsalt vältida, asutades tütarfirmad kas siis Euroopa Liidus või Suurbritannias. Teiseks on Briti reisijad Euroopa turismile ja äridele natuke liiga olulised ja vastupidi, et tekiks vastastikune soov hakata lennufirmade tegevusele suuri piiranguid seadma. Küll aga võib puhtalt kehtiva seadusandluse baasil mingil perioodil tekkida olulisi häireid Euroopa Liidu ja Suurbritannia vahelises lennuliikluses.

Atlandiülene lennundus

Teine Euroopa Liidu saavutus on alates 2008. aastast kehtiv Atlandi-ülene avatud taeva leping, mis võimaldab piiranguteta lende EL ja USA vahel. Näiteks Norwegiani lennud Euroopa linnadest erinevatesse USA sihtpunktidesse on selle lepingu otsene tulemus.

Suurbritannia lahkumise korral jääksid nad mainitud leppest välja, USA ja Suurbritannia vahelise analoogse lennunduskokkuleppe sõlmimine lähiajal pole aga tõenäoline, sest sellised lepingud sünnivad aastatepikkuste läbirääkimiste tulemusena. See tähendab, et Suurbritannia ja USA vaheline lennuühendus küll jätkub, kuid ilmselt tulevad mängu täiendavad piirangud, mis ilmselt tõstavad lennupiletite hindu. Näiteks ei pruugi me enam näha 300€ euroseid hindu Tallinnast Londoni kaudu New Yorki või Los Angelesse, sest väheneva konkurentsi tingimustes pole lennufirmadel lihtsalt põhjust nii odavaid hindu pakkuda.

Suure tõenäosusega peab Norwegian lõpetama lennud Londoni Gatwicki lennuväljalt USA-sse.

Reisimine Suurbritanniasse odavneb

Kuigi arvamusi selle ulatuse kohta on erinevaid, ollakse üsna ühel meelel, et peale Brexitit naela kurss euro suhtes langeb. Kui praegu on kurss 1€ = 1,26£, siis investeerimispank Goldman Sachs ennustab, et naela kurss euro vastu võib langeda tasemele kuni 1,05€ ehk naela ja euro kurss sisuliselt võrdsustuvad. See tähendab, et euroriikidest on vähemalt mõnda aega Suurbritanniasse kuni 20% odavam reisida.

Lennureisijate õigused

Juhul, kui Suurbritannia peaks Euroopa Liidust lahkuma, kaotab seal kehtivuse Euroopa Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr. 261/2004, mis reguleerib lennufirmade kohustusi lennureisist mahajätmise, hilinemise või lendude tühistamise korral. See tähendab, et Suurbritannia lennufirmadel ja kolmandatesse riikidesse lendavatel lennufirmadel ei ole Suurbritanniast lähtuvatel lendudel enam kohustust pakkuda hoolitsust ja maksta kompensatsiooni lendude tühistamise või hilinemise korral (mis ei tähenda, et seda automaatselt enam ei tehta). Küll aga võib juhtuda, et Tallinn – Helsingi – London – Los Angeles liinil lennates tuleb tulevikus Londonis ilmnenud probleemi korral öö veeta ilma kompensatsiooni saamata (v.a. toidutšekid) lennujaama põrandal.

Rändlusteenus Suurbritannias kallineb

Aasta pärast ehk juunis 2017 kaovad Euroopa Liidu siseselt mobiilioperaatorite rändlustasud. Arvestades, kui suurt vastuseisu mobiilioperaatorid sellele avaldasid, on peaaegu kindel, et välisriikide telefoninumbriga helistamine Suurbritannias kallineb.

Euroopa ravikindlustuskaart Suurbritannias enam ei kehti

Praegu saavad Eesti Haigekassas kindlustatud inimesed, kes viibivad ajutiselt mõnes teises EL liikmesriigis ajutiselt, vajaminevat arstiabi võrdsetel tingimustel selles riigis elavate kindlustatud inimestega. Suurbritannia lahkumise korral see võimalus ilmselt kaob.
 

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased