Norra valitsus andis eelarvekõnelustel rohelise tule pikalt planeeritud Stadi laevatunneli (Stad skipstunnel) ehitamise alustamiseks. Stadi tunneli näol oleks tegemist maailma esimese täismõõdus laevatunneliga, mis oleks 1,7 km pikk, 37 m kõrge ja 26,5 meetrit lai ning suudab päevas läbi lasta 70 – 120 kauba-, reisi- ja kruiisilaeva.
Vestlandi maakonnas asuv Stadi poolsaare juures asuv Stadhaveti meri on sealse ranniku üks kõige ohtlikkumaid kohti, kus pole tormituulte eest varju pakkuvaid saari. Ajaloolased on kindlaks teinud, et isegi viikingid eelistasid ümber poolsaare purjetamise asemel oma laevad üle vedada, sest merd peeti liiga ohtlikuks. Kõige viimane intsident toimus 2019. aasta kevadel, kui mitmed reisijad said kuni 8 meetriste lainete meelevallas vigastada.
Esimesed laevatunneli ehitamise plaanid ulatuvad juba 1870-ndatesse aastatesse. Viimasel ajal oli takistuseks selle kõrge maksumus, kuid lõpuks leiti kompromissvariant. Projekti maksumuseks planeeritakse 3,45 miljardit Norra krooni ehk 324 miljonit eurot. Ehitusega loodetakse alustada 2021. aasta lõpus.
Üle laevatunneli lõunapoolse sissepääsu ehitatakse autotunnel, mille juurest saab hakata mööduvaid laevu vaatama.
Fotod ja video: Norra Veeteede Amet.