2020. aasta oktoobris saabus sõnum, et keset koroonapandeemiat, kui kõikidel lennufirmadel on probleeme, asutatakse Norras uus lennufirma, mille nimeks saab Flyr. Nüüd on avalikustatud ka rohkem infot, millised on uue lennufirma tulevikuplaanid, milline on äriidee ja kust saabub rahastus.
Rahastusega on umbes kuu ajaga jõutud nii kaugele, et Flyr võib arvestada umbes 16 miljoni euro suuruse investeeringuga. Eesmärgiks on seatud investoritelt koguda orienteeruvalt 57 miljonit eurot (600 miljonit Norra krooni). Juba märtsis 2021 loodetakse firma noteerida Oslo börsi Euronext Growth nimekirjas. Praegu on kõik teadaolevad investorid Norrast.
Äriplaan
Flyr plaanib mõne lennukiga alustada lendamist juunis 2021 ja kõigepealt Norra siselendudel. Flyr toetub Boeing 737-800 lennukitele, mida on aastaid kasutanud näiteks ka Norwegian. Lennufirma ei tee saladust, et lennukid saadakse kätte soodsa hinnaga.
Suvehooaeg on oluline kõikidele lennufirmadele, kui kogutakse rasva sügiseks ja talveks, kui reisitakse vähem. Selle suve ümber valitseb aga teadmatus, palju norrakad reisida saavad ja kui palju saab reisida riigist välja. Seda on plaanide tegemisel arvesse võetud. Kui suvel ei peaks reisimine lahti minema, arvestatakse kasvuga talvishooajal.
Esimeses faasis on plaan kasvatada lennukipark 8 lennukini ja keskenduda Norra siselendude kõrval populaarsetele Vahemere-äärsetele sihtkohtadele. Teises etapis võiks lennufirmal olla 18-20 lennukit ja lisanduks lende Euroopa suurlinnadesse.
Optimaalse suuruseni jõutaks kolmandas etapis, kus lennufirma käsutuses on 28-30 lennukit. Selles etapis võiks muuhulgas lisanduda ka otselennud Oslost kõikidesse Baltimaade pealinnadesse, s.h. Tallinnasse. Lisaks lennataks Vahemere-äärde ka teistest Norra linnadest peale Oslo.
Mida loeb Flyr enda konurentsieeliseks?
Kõike sedasama, mida plaanib Flyr, teevad Norras juba Norwegian, SAS ja aina suurema hooga ka Wizz Air. Miks peaks reisijad eelistama alustavat lennufirmat? Välja tuuakse kolm asjaolu:
Kuna Flyri juhtfiguuride seas on mitmeid pikaajalise Norwegiani taustaga inimesi, siis ilmselt teatakse, mida vaja on.
Kokkuvõtteks
Uue lennufirmaga alustada on alati riskantne, aga olukorras, kus reisimisele on sedavõrd palju piiranguid, on see väga julge samm. Samas on praegu saadaval nii palju soodsa hinnaga lennukeid, et mõte selline olukord ära kasutada ei pruugi üldsegi kõige hullumeelsem olla. On siiski ebatõenäoline, et turgu jätkuks nii Norwegianile kui Flyrile.
Flyri puhul on sümpaatne see, et mingit jalgratast ei püütagi leiutada, vaid plaan on lennata liinidel, kus on nõudlust ja muuta reisijale broneerimisprotsess lihtsamaks. Igal juhul pole lähiajal karta, et hinnasõda Norras lähiajal läbi saaks.