Odavlennufirma easyJet pakub kauglendude broneerimist

2015. aastal ütles odavlennufirma easyJet tegevjuht Carolyn McCall, et nende jaoks ei oma ükskõik millist sorti lennufirmade omavaheline koostöö mitte mingit mõtet, sest sellel oleks easyJeti jaoks liiga kõrge hind. Läheb mööda kõigest 2 aastat ja easyJet teatab, et nüüdsest saavad reisijad koostöös odavlennufirmadega Norwegian ja WestJet broneerida samal piletil kombinatsioone easyJeti Euroopa-sisestest ja mainitud kahe lennufirma kauglendudest. Teenus kannab nime Worldwide by easyJet. EasyJeti selline samm on paras ninanips konkureerivale Ryanairile, kes on seni lõiganud kõik PR-viljad plaanitavatest ühendustest kauglendudele.

Mida easyJeti kauglendude ühenduste pakkumine tähendab ja kuidas asi toimib? Võtaks asja lühidalt lahti.

Miks tekitab ühenduste pakkumine odavlennufirmadele probleeme?
Lihtne vastus: ärimudel + IT. Odavlennufirmade senine ärimudel on olnud lennud punktist punkti ja ei midagi rohkemat. Sellisel viisil saavutatakse efektiivsus võimalikult lühikeste pööranguaegadega, hoitakse kokku maapealseid ja IT süsteemide arendamise kulusid. Igal odavlennufirmal on kasutusel oma IT-lahendus ja nende omavaheline ühildamine on kui mitte võimatu, siis vähemalt väga kulukas.

Sel juhul, kuidas lahendas IT probleemi easyJet?
EasyJet võttis kasutusele Londoni Gatwicki lennujaamas juba 2015. aastast toiminud lahenduse GatwickConnects, mida pakub Islandi IT firma Dohop. Iva seisneb selles, et nende lahendus on võimeline omavahel siduma erinevate lennufirmade lennuplaane ja hindu, pakkudes seda kõike kliendile ühes kohas. Ülevaate GatwickConnectsist saab allolevast videost:


Kokkuvõttes: GatwickConnects ei ole päris sama, mis tavalennufirmade pakutavad jätkulennud. Kui tavalennufirmade ühel piletil olevate jätkulendude puhul saadetakse pagas ilma sekkumiseta lõpp-punkti, siis GatwickConnecst eeldab, et pagas võetakse karussellilt ise ja siis astutakse läbi teeninduslauast. Samas, erinevalt kahest eraldiostetud piletist tagab GatwickConnects probleemide korral jätkulennu.

Missugused ühendused toimivad?
Esialgu toimivad ainult lennud, mis läbivad Londoni Gatwicki lennujaama. Tulevikus peaks sama võimalus laienema teistesse easyJeti tähtsamatesse lennujaamadesse - Milano Malpensa, Genf, Amstrdam, Pariis CDG ja Barcelona.

Mis lennufirmadega easyJeti ühendusteenus toimib?
Esimeses faasis saab broneerida Norwegiani ja WestJeti lende Põhja-Ameerikasse, Buenos Airesesse ja Singapuri. Lisaks saab easyJeti veebilehel osta pileteid regionaallennufirmale Loganair. Aga easyJet on läbirääkimistes mitmete Lähis-Ida ja Aasia lennufirmadega. Läbi on käinud sellised nimed, nagu Emirates ja Cathay Pacific. Nii et poleks üllatav, kui varsti kuuleme veel uudiseid.

Kuidas asi reaalsuses toimib?
Esialgu suurte mööndustega, aga midagi tõepoolest toimib. EasyJetil on teatavasti ühendus Tallinna ja Londoni Gatwicki lennujaama vahel. Ootusi jätkulendude broneerimiseks ei tasuks esialgu siiski liiga kõrgeks ajada, sest esialgu näist toimivat ainult variant Tallinn – London easyJetiga ja sealt edasi Singapuri Norwegianiga. Millegipärast sai broneerida vaid ühe suuna piletit.

Kui vaadata sama lendu Momondos, siis seal on see samuti broneeritav, küll kahel eraldi piletil, kuid odavam.

Sama muster kordub, kui võrrelda Berliin Schönefeld – Buenos Aires edasi-tagasi pileteid. GatwickConnectsil on oma hind.

Oluline
Worldwide by easyJet eeldab, et minimaalne ühendusaeg Gatwicki lennujaamas on 2 h 30 minutit.

Mida kokkuvõttes arvata?
Esialgu on asi veel liiga algusfaasis, et easyJeti ja kauglendude koos broneerimisest mingit suuremat reaalset kasu tõuseks. Küll aga on see omamoodi märgiline samm laiemas kontekstis. Tavalennufirmade üks olulisi konkurentsieeliseid odavlennufirmade ees on mugavate jätkulendude pakkumine. Kui odavlennufirmad suudavad jätkulendude broneerimist pakkuda sama mugavalt ja konkurentsivõimelise hinnaga, siis oleks see lennundusturul päris oluline muutus. See tähendab, et odavlennufirmad ei pea otseselt minema oma ärimudeli kallale, kuid on võimelised pakkuma lahendusi tavalennufirmade kliendile. Esimene samm on tehtud, ootame huviga, mis edasi saab.