Boeingu tehasetöötajad on streikinud alates 14. septembrist 2024. See võib tunduda sellise kauge ja meisse mittepuutuva asjana, kuid võib mingil hetkel hakata siiski otseselt mõjutama ka meie lennuplaane. Võimalik, et sel nädalal võetakse Boeingu juhtkonna pakkumine (palgatõus 35% + ühekordne boonus 7000 USD) vastu ja streik lõppeb, kuid selle järellainetus mõjutab paljusid lennufirmasid veel pikalt.
Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary hoiatab Reutersile antud intervjuus, et nad on sunnitud Boeingu lennukite tarnehäirete tõttu sunnitud üle vaatama oma terve 2025. aasta tegevuskava. Ryanair oma hiiglasliku Boeing 737 MAX tellimusega Boeingu suurim klient Euroopas, aga mida pole, on lennukid – vähemalt mitte plaanitud ulatuses.
Sel suvel jäi Ryanairil saamata 23 tarnegraafikus ette nähtud lennukit. Enne aasta lõppu pidi Boeing Ryanairile tarnima 20 lennukit, kuid need saabuvad heal juhul alles jaanuaris-veebruaris. 2025. aasta märtsist juunini peaks Ryanair kätte saama 30 lennukit, aga nende saabumise aeg on lahtine, mis tähendab, et Ryanair peab oma järgmise aasta plaanitud suvises lennuplaanis korrektuure tegema. O’Leary ütleb, et ta sellist olukorda lennukitarnetega pole ta 30 aasta jooksul veel näinud.
Ryanair püüab järgmisel aastal vältida olukorda, kus nad palkavad lennukitele meeskonnad, kuid lennukeid ei saabugi. Sel aastal maksis Ryanair 20 lennukimeeskonnale mittemillegi eest, sest 50 lennuki asemel saadi kätte ainult 30, aga personal neile oli juba palgatud.
Boeingu lennukite viibimised sundisid Ryanairi ümber vaatama ka selle talve lennuplaani. Maha võeti mitmed liinid Belgia, Saksamaa, Portugali ja Itaalia lennujaamadest ning ka Dublinist ja East Midlandist.
Saksamaa on muidugi veel eraldi juhtum, sest sealne lennundusmaksu tõus pole punane lipp mitte ainult Ryanairile. Näiteks Berliinist tõmbab Ryanair teiste seas maha liinid ka Riiga ja Kaunasesse. Poleks väga ootamatu, kui Ryanair otsustaks sulgeda ka liini Berliinist Tallinnasse.
Boeingu tarneraskused on meile juba mõju avaldanud. Nii jäi Flydubail avamata oktoobriks väljakuulutatud liinid Tallinnast, Riiast ja Vilniusest Dubaisse, sest Boeing 737 MAX lennukid viibivad.
Veel omaette teater käib Boeingu järgmise põlvkonna 777 ehk 777X lennukitega. Esialgsete plaanide kohaselt pidid Boeing 777-8 ja 777-9 lennukite tarned algama juba aastal 2020, kuid hiljuti teatas Boeing, et lennukid jõuavad lennufirmadeni parimal juhul 2026. aastal. Oleks paras ime, kui seda tähtaega varsti jälle edasi ei lükataks.
Näiteks Emirates tellis 205 777X lennukit, lootes nendega asendada tootmisest maha võetud Airbus A380 lennukid, kuid selle asemel kulutatakse nüüd hulka raha, et moderniseerida olemasolevaid lennukeid, pikendades nende kasutusaega ning tellides Airbusilt A350 lennukeid.
777X pideva edasilükkamise tõttu kannatavad lisaks Emiratesile kõige rohkem Qatar Airways (tellimus kokku 74 lennukile), Singapore Airlines (31 777X lennukit), Lufthansa (27) ja Etihad Airways (25).
Lisame siia ka Boeingu pidevalt ilmnevad kvaliteediprobleemid, mis sunnivad lennufirmasid tegema plaaniväliseid hooldustöid.
Probleemid tarneahelates on mõjutanud ka Airbusi lennukite tarnet, kuid nende ulatus pole võrreldav Boeingu omadega.
Näis siis, mis Ryanairi 2025. aasta suvine lennuplaan toob. Ilmselt ei saa me kunagi teada, mis esialgselt plaanitud liinid avamata jäid, kuid kindlasti kuuleme, kui kinni peaks minema meile mõni oluline liin.