Ryanair pakub jätkulende!

Juba mõnda aega õhus olnud plaan ongi lõpuks teoks saamas - Euroopa suurim odavlennufirma Ryanair alustas jätkulendude pakkumist ühel broneeringul! Tegemist on selles sektoris täiesti ebakonventsionaalse sammuga, sest on ju odavlennufirmade ärimudeli üks põhilisi komponente olnud punktist punkti lennud, mis võimaldab lennukite maa peal viibitud aja miinimumini viia. Jah, ostes mitu erinevat piletit, on jätkulennud Ryanairiga kogu aeg võimalikud olnud, kuid lendude sobitamine ja kõik riskid igasuguste ootamatuste puhul on olnud puhtalt reisijate kanda.

Nüüd võimaldab Ryanair esmakordselt broneerida jätkulennud üheskoos. Esialgu on see võimalik ainult lendude puhul, mis läbivad Rooma Fiumicino (FCO) lennuvälja, kuid juhul, kui sealne testiperiood kulgeb sujuvalt, on Ryanair valmis samasugust võimalust üsna kiiresti pakkuma ka teistel lennuväljadel. Esialgu saab Ryanairi jätkulende broneerida vaid Ryanairi veebilehel.

Veelgi enam, kuna Ryanairi veebilehel on nüüdsest olemas jätkulendude broneerimise võimekus, soovib Ryanair hakata koostöös Aer Linguse ja Norwegianiga pakkuma kauglendude broneerimise võimalust vastavalt Dublini ja London Gatwicki lennujaama kaudu. Kui kõik läheb plaanipäraselt, peaks kauglendude broneerimise võimalus lisanduma parimal juhul juba septembris.

Näide: jätkulennud Rooma kaudu

Kui vaadata algusega Kesk-Euroopast, siis on praegune katsetamisfaasis jätkulendude valik Rooma kaudu on üsnagi piiratud, sest enamik Ryanairi sealt väljuvatest lendudest viib Itaalia lõunaossa. Praegused sihtkohad Rooma Fiumincinost on: Alicante, Barcelona, Bari, Brindisi, Brüssel, Catania, Comiso, Lanzarote, Málaga, Malta, Marseille, Palermo, Sevilla, Trapani, hooajaliselt ka Korfu ja Kos. Näide Rynairi lehelt, kui hakata broneerima lende liinil Brüssel – Palermo via FCO.

Millega Ryanairi jätkulendude broneerimisel arvestada?

Ryanair eeldab, et minimaalne aeg kahe järjestikuse lennu vahel on vähemalt 150 minutit ehk 2,5 h. Jätkulennu väravas tuleb olla hiljemalt 20 minutit enne lennuki väljumist. Paika on pandud ka maksimaalne kahe jätkulennu vaheline aeg, mis on 6 h.

Erinevalt tavalennufirmadest ei tühista Ryanair lendamata segmendi puhul järgmisi lennusegmente. Näiteks, kui reisija mingil põhjusel ei kasutanud esimest lendu, saab ta ära kasutada järgmise lennu. Analoogselt, kui reisija ei lennanud väljuval suunal, saab ta ära kasutada tagasilennu.

Juhul, kui jätkulennu esimene lend hilineb või tühistatakse, hoolitseb Ryanair, et reisija toimetatakse esimese saadaoleva lennuga lõppsihtkohta – seda juhul, kui lennud on ühe broneeringu peal (ühe broneeringu numbriga). Praktikas võib see veidi problemaatiliseks osutuda, sest paljudesse sihtkohtadesse lennatakse paaril korral nädalas. Nii sellisel juhul kui muudel hilinemise/tühistamisega seotud olukordades on reisijal õigus saada piletiraha tagasi ning kompensatsiooni vastavalt lennureisija õigusi reguleerivale määrusele nr. 261/2004.

Lennule registreeritud äraantav pagas toimetatakse Ryanairi poolt lõppsihtpunkti. Pagasitasud on nagu senigi, segmendipõhised.

Kui lennud on ostetud koos ja sama broneerimisnumbriga, pole võimalik lende tühistada üksiku segmendi kaupa. Ka muudatusi broneeringus saab teha terve reisi kohta, mitte ühe lennusegmendi kaupa.

Kokkuvõte

Ryanairi jätkulendude broneerimisvõimalus on märkimisväärne innovatsioon terves odavlennunduse ärimudelis. Ajalooliselt on odavlennufirmad vältinud kõike, mis lisab opereerimisele komplekssust. Odavlennufirmade eesmärk on saada lennuk tagasi õhku raha teenima nii kiiresti, kui võimalik ja vältida operatsioone, mis sisaldavad riski pikendada maa peal veedetud aega. Odavlennufirmad investeerivad ka IT süsteemidesse täpselt nii palju, kui on vaja süsteemi käigushoidmiseks ja mitte grammigi rohkem. Pole ime, et enamike odavlennufirmade kodulehed kraabivad visuaalses mõttes silma.

Jätkulendude broneerimise võimalus oli seni üks põhilisi asju, mis eristas Euroopa odavlennufirmasid tavalennufirmadest. Teine puudutas kõrvalisemate lennujaamade kasutamist. Täisteenus on tavalennufirmade Euroopa siseliinidel mõne üksiku erandiga tänaseks nagunii kadunud ning odavlennufirmad trügivad aina aktiivsemalt ka suurtesse sõlmlennujaamadesse. Näiteks laieneb Ryanair hoogsalt Frankfurdi (FRA) lennujaamas, mis on väga huvitatud, et Ryanair hakkaks ka sealt jätkulende pakkuma. Tõsi, selleks peaks Ryanair sinna lisama lende ida- või põhjapoole.

Esialgu pole märke, et teised Euroopa odavlennufirmad (easyjet, Wizz Air, Volotea jm) Ryanairi eeskuju jätkulendude broneerimisel järgiksid (v.a. Vueling ja Norwegian kauglendudega). Aga kahtlemata jälgivad nad Ryanairi tegemisi tähelepanelikult. Ei tasu ka arvata, et Ryanair pakub jätkulende puhtalt suurest kliendisõbralikkusest. Odavlennufirmade tuludest annab tasuliste lisateenuste müük (äraantav pagas, istekoha valik jne) märkimisväärse osa ja küllap on Ryanair asja läbi arvutanud märgatavalt paremini, kui Rail Balticu seltskond. Ryanairi plaan laieneda Euroopast väljapoole ise reaalselt kauglende alustamata on samuti uuendus, millel hoiame kindlasti silma peal.