Ryanairi jaoks pole see finantsaasta kõige paremini alanud. 30. septembril lõppenud majandusaasta esimene pool tõi 196,5 miljoni euro suuruse kahjumi, reisijaid veeti võrreldes aasta varasema sama perioodiga 80% vähem. Lähiajaks prognoosib Ryanairi tegevjuht Michael O'Leary jätkuvat rahapõletamist, kuid väljendab samas suurt optimismi lendamise tulevase taastumise suhtes.
Ryanair on vähendanud tegevuskulusid, kärpides nii personali kui palkasid. Euroopa lennujaamades kaubeldakse välja madalaimaid makse. Kütuse hinnad on praegu üsna all ja 2021. aasta esimeses pooles oodatakse 30 Boeing 737 MAX lennuki saabumist, mis annavad omakorda säästu. Võrreldes laienemisele suunatud Wizz Airiga on Ryanair olnud vähem agressiivne, kuid pole ennast tõmmanud nii kokku, kui easyJet, mis praegu lendab ainult kõige olulisematel liinidel. Kokkuvõttes võimaldab kulude kärpimine Ryanairil väljuda kriisist tugevamana, kui paljud teised lennufirmad.
Ryanair valmistub agressiivseks taastumisperioodiks
2020/2021 talveperioodist ei oota Ryanair midagi head. Koroonaviirusesse nakatumiste kasvu ja sellega kaasnevate reisipiirangute valguses on Ryanair talviseid lende veelgi kärpinud. Samas valmistutakse ära kasutama avanevaid võimalusi, kui reisimine taas käima läheb. Ja nende võimaluste avanemine on möödapääsmatu, kinnitab O’Leary.
Paljude Euroopa lennufirmade juhid on avaldanud arvamust, et võtab mitmeid aastaid, enne kui nõudlus lennureiside järgi jõuab tagasi 2019. aasta tasemele. Ryanairi juht kommenteerib selliseid hinnanguid vaid ühe sõnaga: "bullshit". O’Leari on veendunud, et nõudlus reisimise järgi on suur, sest inimesed on olnud luku taga viimased 9 kuni 12 kuud. Kui olukord koroonaga on kontrolli alla saadud, toimub nõudluse kiire taastumine.
O’Leary hinnangul võtab aega pigem hindade taastumine, sest lennufirmad ja reisisektor laiemalt asuvad inimesi tagasi reisima meelitama ülisoodsate pakkumistega. Kuid reisimine saab taastuda alles siis, kui on olemas Covid-19 vaktsiin. Võimalik, et see saabub järgmise aasta I kvartali lõpus, võib-olla II kvartali lõpus.
Juhul, kui järgmiseks suveks on vaktsiin olemas, toimub reisimise kiire taastumine, sest praegu on nõudlus maha surutud. Siis hakkab rolli mängima see, kes suudab lennud kiiremas korras taastada. Ja siin on eelis kahtlemata sellistel lennufirmadel nagu Ryanair ja Wizz Air.
Ryanairi juht toob näiteks kolm nädalat tagasi tekkinud olukorra Kanaari saartel, kui Suurbritanniast ja Saksamaalt lubati sinna taas piiranguteta reisida. Ryanairi eesmärk saada päevas 2000 broneeringut ületati 14 kordselt. Kanaari saarte avanemisel saadi esimesel päeval 28 000 broneeringut, teisel päeval 25 000. Ryanair suutis täiendavad lennud organiseerida 24 tunni jooksul. Siin peitub ka põhjus, miks Ryanair ei kipu talvel lende liiga palju vähendama – pilootide ja lennukite taas lendama saamine on kulukas ja aeganõudev protsess. Parem olla lendude kiireks taastumiseks valmis.
Igal juhul ootab Michael O’Leary väga tugevat 2021. aasta suve – eeldusel, et vaktsiin on olemas. Ryanairi praegune prognoos on, et järgmisel suvel saab nende maht olema 80% 2019. aasta tasemest. Mida kiiremini vaktsiin kättesaadav on, seda kõrgemaks see number kasvab.
Kokkuvõtteks
Michael O’Leary sõnavõtud on alati teravad ja tihti vastakaid arvamusi tekitavad. Samas on aeg näidanud, et tema hinnangud kipuvad pigem täkkese minevat. Ühtlasi võib leida vihjeid, et järgmisel suvel valmistub Ryanair teravamaks võitluseks Kesk-Euroopa konkurendi Wizz Airiga. Kui seni pole Ryanair võimalusel hindu kõige madalamaks lasknud, siis järgmisel suvel võib see paljudel liinidel juhtuda.
Nagu Ryanairi Kanaari saarte näide kinnitab, on olude sunnil rahuldamata nõudlus lendamise järgi väga suur. Küsimus on vaid ajahetkes, kunas see nõudlus üle Euroopa valla pääseb.
[[poll:10]]