Ryanair soovib laieneda Lähis-Itta

Iiri odavlennufirma Ryanair on teatanud, et plaanib teha pakkumise Küprose rahvusliku lennufirma Cyprus Airways omandamiseks. Sellega on Ryanair hüljanud oma tavapärase laienemispraktika, kus uusi turge vallutatakse pigem hinnasõja kaudu. Ryanair pole siiski ainuke lennufirma, kes Cyprys Airwaysi omandada soovib. Kosilasi peaks kokku olema umbes 15, nende hulgas on ka näiteks Kreeka lennufirma Aegean Air, Liibanoni Middle East Airlines ja Rumeenia lennufirma Blue Air. Küll aga peaks Ryanairi ostušansid olema parimate hulgas.

Kui Ryanair peaks Cyprus Airwaysi ostjaks valitama, siis ostusumma ilmselt kõrgeks ei kujune. Küprose lennufirma on aastaid kahjumis olnud. Nende viimane avaldatud aastaaruanne pärineb aastast 2012, kui kahjum kasvas 56 miljoni euroni. Aasta varem, 2011. aastal oli kahjumiks 24 miljonit eurot. Küprose valitsus, mis omab ligi 94 % lennufirmast, on sinna süstinud juba üle 100 miljoni euro riigiabi. Riigiabi vastavus Euroopa Liidu seadustele on hetkel uurimise all.

Cyprus Airwaysil on kokku 6 Airbus A320-200 lennukit. Lennufirma liinivõrk ulatub saare suurimalt lennuväljalt Larnacast põhiliselt Euroopa suurematesse linnadesse. Loobutud on kõikidest Kreeka liinidest peale Ateena, aga ka lendudest Rooma, Milanosse, Viini ja Brüsselisse. Suurem osa Lähis-Ida sihtpunkte on samuti lennuplaanist maha tõmmatud. Nende seas olid näiteks sellised linnad nagu Bahrain, Kairo, Damascus, Dubai ja Jeddah. Lähis-Idas lennatakse veel vaid Beirutisse ja Tel Avivi. Septembris lõpetatakse lennud Londoni Heathrow lennuväljale, mille slot (maandumis- ja õhkutõusmisõigused kindlal ajal) müüdi Liibanoni lennufirmale Middle East Airlines 6,3 miljoni euro eest. Londonisse lendamist jätkatakse, kuid siis juba Stanstedi lennuväljale.

Ryanairi šansid Cyprus Airwaysi omandamiseks arvatakse head olema tänu sellele, et Ryanair on lubanud kasvatada lennufirma reisijate arvu kolme aasta jooksul kolmele miljonile. Praeguse reisijate arvu kohta võib leida väga erinevaid numbreid, Vikipeedia andmetel oli see 2012. aastal ligi 1,3 miljonit, kuid sel aastal peaks jääma 700.000 reisija kanti. Lisaks vabaneks Küprose valitsus kahjumis lennufirmast, loodaks uusi töökohti, suureneks liinide arv ning riigi turismitulud kasvaksid.

Ryanairi juht Michael O’Leary näeb Cyprus Airwaysi ostus strateegilist võimalust laieneda Lähis-Itta. Tema sõnade järgi soovib lennufirma luua „Iisraeli Ryanairi“, millega sihitakse Vahemere idaosa riike, Põhja-Aafrikat ja Venemaad. Venemaa ja Iisraeli turistid moodustavadki Küprosele saabuvate turistide enamiku. Kui Ryanairil õnnestub oma plaanid ellu viia, võib odavlennuga varsti lennata näiteks Beirutisse või Kairosse. Ryanairi huvi Vahemere piirkonna vastu saab seletada sellega, et sealsed liinid on lennufirmale ühed kõige kasumlikumad.

Otsus Cyprus Airwaysi müügi kohta tehakse selle aasta lõpus. Cyprus Airwaysi lennufirma nimi kuulub säilitamisele.