Ryanairi kimbutab pilootide nappus
veigo
veigo
20. sept 2017 01:46

Euroopa suurim odavlennufirma Ryanair on põhjustanud reisijatele üle-Euroopalise peavalu. Lähema 6 nädala jooksul tühistatakse päevas umbes 50 lendu ja kokku mõjutab see 400 000 inimese reisiplaane.

Mis on lendude tühistamise taga?

Ryanair toob põhjuseks vajaduse lennufirma praktika kohaldada Euroopa Liidus kehtiva seadusandlusega. Jutt käib pilootide puhkusegraafikute koostamisest. Varem tegi Ryanair seda majandusaasta põhiselt aprillist märtsini. Nüüd tehakse seda kalendriaasta põhiselt. Pilootidele on ette nähtud maksimaalsed järjestikused lennutunnid, lennutunnid kuus ja aastas. Kuna Ryanair arvestas pilootide lennutunde muust Euroopast erinevalt, said nad seeläbi teatava konkurentsiseelise. Samas on raske uskuda, et ette teadaolnud muudatus suudab sellise segaduse tekitada.

Kas piloote lihtsalt ei jätku?

Ryanairi suuremahuline lendude tühistamine on lennufirma toonud tavapärasest suurema tähelepanu alla ja üksteise järel jõuab meediasse fakte, mis kipuvad viitama, et Ryanairi probleemid on kaugelt sügavamal, kui selle juhid tunnistada sooviks.

Ryanair pole kunagi soovinud olla parim näide tööandjast ja nüüd hakkavad üleoleva suhtumise tekitatud probleemid vaikselt kuhjuma. Iirmaa pilootide ühingu Ialpa väitel lahkus eelmisel aastal Ryanairist üle 700 piloodi. Loomulikul palgati ka palju uusi piloote, kuid kokkuvõttes on Ryanairil ikkagi umbes 80 pilooti vähem, kui üle-eelmisel aastal. Paljud on lahkunud konkureerivatesse firmadesse.

Kuid aktsioone plaanivad ka Rynairi olemasolevad piloodid. Dublinis kogunes 120 Ryanairi pilooti, samasuguseid kogunemisi toimub ka teistes Ryanairi suuremates lennubaasides. Teemaks on rahulolematus lennufirma üldise juhtimisega ja pilootide halvad töötingimused. Näitena tuuakse vee puudumise kabiinis, kohustus lühikese etteteatamisajaga liikuda uude lennubaasi ja senini püsiv segadus 2018. aasta puhkusegraafikutega, mis teeb igasuguse etteplaneerimise võimatuks.

Näis, mis mõju pilootide protestidel saab olema, kuid võib juhtuda, et edaspidi näeme me rohkemgi lendude tühistamisi, kui Ryanairi piloodid otsustavad oma nõudmiste toetuseks streikima hakta.

Huvitaval kombel kestavad Ryanairi lendude tühistamised täpselt talvise lennuplaani jõustumiseni. Kuna talvises lennuplaanis on lende vähem, siis on see samuti kaudne vihje pilootide nappusele.

Ryanair tuli välja ka initsiatiiviga, mille kohaselt makstakse lennuki kaptenile 12 000€ ja esimesele piloodile 6 000€, kui nad nõustuvad järgmisel aastal töötama vähemalt 10 vabal päeval ega võta rohkem kui 4 haiguspäeva. Piloodid pole pakkumisest vaimustusest.

Veel teooriaid

Saksamaa ajakirjanduses spekuleeritakse, et Ryanairi pilootide suur puhkuselaine võib tingitud olla ka pankrotis Air Berlini ja Alitalia ülevõtmispakkumisega. Ryanair on mõlemast lennufirmast teatud tingimustel huvitatud ja on võimalik, et Air Berlin jookseb rahast tühjaks kiiremini, kui varem prognoositud.

Reisijatele

Nimekirja Ryanari tühistatud lendudest leiab Rynairi veebilehel. Läks aega, mis läks, aga lõpuks see avaldati. Kui üks ärajäänud lend välja arvata, siis Tallinna lende tühistamisnimekirjas pole. Küll aga võib probleeme tekkida jätkulendudega, eriti, kui tegemist on London Stanstedi, Dublini ja Madriidi lennujaamadega.

Teoreetiliselt peaks kõik tühistamised olema reisijatele teatatud, kuid nagu internetist lugeda võib, ei pruugi see alati nii olla. Samuti ei pruugi toimida Rynairi pakutud tasuta ümberbroneerimisvõimalus, sest küll on selle eest raha küsitud, küll küsitakse uuesti lisatasu juba makstud istekoha eest. Formular tühistatud lennu eest kompensatsiooni taotlemiseks asub Ryanairi lehel.

Ryanair on teatanud, et kõikide tühistatud lendude puhul makstakse reisijatele välja EL-s ettenähtud kompensatsioon (250€ lendudel kuni 1500 km, 400€ lendudel kuni 3500 km ja 600€ pikematel kui 3500 km). Küll aga ei kavatseta hüvitada mingeid muid lisakulutusi. Tundub, et kuna mõjutatud reisijaid on sedavõrd palju, siis võetakse Ryanairi teema ka laiemalt üles. Euroopa Liidu tarbijakaitseorganisatsioonid on juba öelnud, et võtavad Rynairi tegevuse luubi alla.

Kuna Rynairiga on hetkel keeruline kontakti saada, siis lasevad frustreeritud reisijad auru välja Ryanari Facebooki lehel lennufirmale ühtesid jagades ja vahetatakse infot ja kogemusi sellel Facebooki lehel.

Kokkuvõtte

Näib, et Ryanair on vindi oma pilootidega kõvasti üle keeranud. Väärtustamata töötajad ei tee kunagi head tööd ja Ryanair on esiplaanile seadnud kokkuhoiu kõikjal, ka suhtumises. Nüüd hakkab see kõik vaikselt tagasi tulema, sest paljud kogemustega piloodid lahkuvad esimesel võimalusel mujale ja uute pilootide pealekasv pole sama kiire. Pilootide nappus võib uuesti esile kerkida järgmisel suvel, kui lende on kõige rohkem. Reisijatele lõi Ryanair paremaks muutumise programmi, äkki kaaluda sama asja ka töötajate puhul?

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased