Saudi Araabia kroonprints Mohammad Bin Salman teatas, et loomisel on uus lennufirma Riyadh Air, mille ambitsioonid on vähemalt sama suured, kui regionaalsetel konkurentidel Qatar Airwaysil ja Emiratesil. Täieliku üllatusena see ei tulnud, projekt on mõnda aega teada olnud koodnime RIA (Riyadh International Airline) all.
Riyadh Air kuulub 100% Saudi Araabaia riiklikule investeerimisfirmale PIF (Public Investment Fund), selle käivitamist hakkab vedama Etihad Airwaysi finantsaugust välja aidanud Tony Douglas.
Rajatav lennufirma soovib korrata Emiratesi edulugu, kasutades ära Saudi Araabi pealinn Ar-Riyāḑi geograafiliselt soodsat asukohta Aasia, Aafrika ja Euroopa vahel ning pakkuda transiitreisijatele mugavat ühendusteed idast läände ja vastupidi. Eesmärgiks on Ar-Riyāḑist teha rahvusvahelise tähtsusega sõlmlennujaam, kust aastaks 2030 tekiksid ühendused 100 sihtkohaga üle maailma. Teisisõnu, Riyadh Air soovib teha sama, mida Emirates tegi, ainult 4 korda kiiremas tempos. Sealt edasi peaks sihtkohtade arv kasvama üle 250.
Rahaprobleeme uuel lennufirmal pole, Saudi Araabia plaanib aastaks 2030 lennundusse investeerida 100 miljardit dollarit. Esimesed ostud on juba vormistamisel. Äsja esitatati Boeingule tellimus 39 Boeing 787-9 lennukile + optsioon veel 33 sama tüüpi lennukile. Küllalt tõenäoline on ka B737 MAX tellimus. Wall Street Journali info kohaselt soovivad saudid Boeingult tellida vähemalt 100 kitsa- ja laia kerega lennukit väärtuses 35 miljardit dollarit. Arvatavasti ei jää ka Airbus tellimuseta, sest uusi lennukeid soovitakse "kohe ja palju".
Selleks, et sellist kasvu saavutada, on vaja ka vastava võimsusega lennujaama. Eelmise aasta novembris teatati uue Foster + Partners disainitud Ar-Riyāḑi Kuningas Salmani nimelise rahvusvahelise lennujaama ehitamisest. Uus lennujaam tuleb 6 maandumis- ja õhkutõusmisrajaga, aastaks 2030 suudab see teenindada 120 miljonit reisijat aastas, aastaks 2050 kasvab läbilaskevõimsus 185 miljoni reisijani aastas.
Ar-Riyāḑi uus lennujaamVõib muidugi küsida, et miks luua nullist veel üks, täiesti uus lennufirma, kui Saudi Araabial on juba Jeddahis paiknev Saudia. Loogilisena tundub versioon, mille kohaselt Saudia jääb Jeddahis teenindama peamiselt konservatiivseid ja religioosseid reisijaid, aga Riyadh Air püüab rohkem kosmopoliitseid reisijaid. Sarnaselt Emiratesile ja Qatar Airwaysile hakkab Riyadh Air olema täisteenusega lennufirma, kus riietumisnõuded pole nii konservatiivsed ning erinevalt Saudiast hakatakse pardal serveerima ka alkoholi.
Teine küsimus on, et miks panna lennufirmale üsna mittemidagi ütlev nimi Riyadh Air? Arvtavasti on selle taga soov promoda Ar-Riyāḑi kui rahvusvahelist finantskeskust. Ar-Riyāḑi nimi on mujal maailmas oluliselt vähem tuntud, kui näiteks moslemite palverännakute sihtkohaks olev Meka.
Kokkuvõtteks
Saudi Araabia soovib oma majandust mitmekesistada ja vähendada sõltuvust naftatuludest. Turism ja lennundus on selles plaanis olulisel kohal. Uue globaalse lennufirma loomine on ambitsioonikate plaanide realiseerimiseks seega loogiline samm.
Samas ei teki uue lennufirma loomisel samas tempos uusi reisijaid juurde. See tähendab, et kelleltki tuleb kliente ära võtta ja esimesena satuvad surve alla regionaalsed konkurendid. Emirates ja Qatar Airways on lati siiski päris kõrgele tõstnud ja selleks, et nendega konkureerida, peab Riyadh Air pakkuma tõeliselt muljetavaldavat teenust. Selline soov on ka välja hüütud, aga see tähendab, et Saudiast tuleb asju teha väga erinevalt.
Lähemad 4-5-6 aastat saavad igal juhul olema päris huvitavad. Kas piiramatu rahakotiga on tõesti võimalik kiirendatud korras luua uus globaalne maailmatasemel teenindust pakkuv lennufirma? Kas rahvusvahelised reisijad võtavad selle omaks? Mis sihtkohtadesse liine avatakse? Kas me hakkame nägema soodsaid "sissetöötamishindu"? Kuidas reageerivad konkurendid? Need ja teised sarnased küsimused ootavad vastuseid.