Tundub, et uute lennukitüüpide saabumine ja mõõdukas kütusehind loovad lennunduses võimalusi, millel veel mõnda aega tagasi kas tehnilisest või ärilisest vaatenurgast perspektiivi polnud. Viimasel ajal oleme olnud näiteks tunnistajateks, kuidas lennufirmade vahel on käivitunud võidujooks maailma pikima lennuliini avamise au nimel. Norwegian on Boeing 787 lennukitega toimetanud küllalt osavalt mandritevahelite odavlendudega. Hiljuti teatas AirAsia X, et taastab lennud Kuala Lumpuri ja Euroopa vahel. Nüüd on lisandunud veel üks Aasia lennufirma, kes püüab jalga Euroopas ukse vahele saada.
Nimelt teatas Singapuris baseeruv odavlennufirma Scoot, et alustab alates 20. juulist 2017. a. 4x nädalas toimuvate lendudega Singapuri ja Ateena vahel. Lennukitüübiks on Boeing 787-8 ehk vana tuttav Dreamliner, kus on kokku 320 istekohta, millest 18 on äriklassis. Avaldatud lennuplaan on järgmine:
TZ702 SIN0200 – 0830ATH 788 x135
TZ701 ATH1200 – 0425+1SIN 788 x135
Scoot on Singapore Airlinesile kuuluv odavlennufirma, mis on spetsialiseerunud kesk- ja kaugpikkadele lendudele, olles eriti hästi esindatud Austraalia ja Hiina suunal. Hetkel ollakse Singapore Airlinesilt saadud vananenud Boeing 777 lennukeid välja vahetamas uuemate B787 vastu ja sellest ka plaanid uute liinide osas.
Iga uut liini Euroopa ja Kagu-Aasia vahel saab reisija vaatenurgast ainult tervitada. Mida rohkem lende, seda suurem valik ja suuremad lootused leida soodsaid hindu. Siinkohal teooria ka lõppeb, sest vähemalt Scooti puhul tahaks küll küsida, et mis siis nende müügiargument õigupoolest on?
Scooti kõneisikud on jõudnud meediale teatada, et 11,5 h kestvate lendude hinnad saavad olema "taskukohased". Et lennud Ateena ja Singapuri vahel on Scooti veebilehel juba broneeritavad, on avamishinnad nähtavad. Palun, siin nad on: 218€ Ateena – Singapur ja 198€ Singapur – Ateena suunal. See teeb edasi – tagasi lennu hinnaks kokku 416€. Aga... see hind tähendab vaid õigust lennukisse siseneda, ei midagi enamat. Ei äraantavat pagasit, ei toitlustamist ega jooke. Iseenesest on odavlennufirma ärimudelit arvestades kõik ootuspärane, välja arvatud hind. 416€ lennu baashinnaks on hetke konkurentsiolukorda arvestades selgelt palju, sest see on ohtlikult samas suurusjärgus täisteenust pakkuvate lennufirmade soodushindadega.
Aga vaatame, palju maksab reis koos "kellade ja viledega". Äraantav pagas maksab 35€/suund, mis teeb edasi-tagasi lennu puhul pileti hinnaks kokku 486€. Ja toitlustamist pole selle hinna sees endiselt.
Kui on soov 11 ja pool tundi kestva lennu ajal lisaks pagasi äraandmisele ka keha kinnitada, tuleb juurde maksta 70€ kummaski suunas. Teisisõnu, hetke seisuga maksab odavaim Scooti pagasi ja toitlustamisega lennupilet ATH-SIN 556€ (mille baashinnast saab praegu koodiga GREEKON 10% alla). Et siis mis siin väga odav on, arvestades, et pilet on algusega Ateenast? Trip.ee-s on viimase aasta jooksul olnud üksjagu lennupakkumisi Tallinnast Singapuri täisteenust pakkuvate firmadega hinnavahemikus 450 – 485 eurot, umbes sama on pakkumiste hinnatase ka mujalt Euroopast. Ja turistiklassi lennukieine eest koos väikse veiniga maksta 35€? Halloo, kosmos!
Võib küsida, miks valis Scoot sihtkohaks just Ateena, kust odavaid ühendusi mujale Euroopasse on küllalt kasinalt? Pealekauba, selleks, et jõuda Ateenast kell 12:00 väljuvale lennukile, peab sinna jõudma hommikul. Palju selliseid lende on? Aegeani hooajalised liinid, mõni Ryanairi lend, veel ehk mõned lennud. Ühesõnaga, suure tõenäosusega lisandub minnes öö Ateenas + lennupilet Ateenasse. Ei tundu kokkuvõttes küll parim plaan. Scooti lend 556€ + majutus Ateenas 50-100€, edasi-tagasi lennupiletid Ateenasse 75-250€ teeb kogu paketi ikka täiesti konkurentsivõimetuks, vaata, mis nurga alt tahad ja asu, kus Euroopa nurgas tahad (k.a. Kreeka).
Ilmselt valis Scoot Ateena sihtkohaks eelkõige seetõttu, et Ateena ja Kagu-Aasia vahel puuduvad otselennud ja selles plaanis puudub ka otsene konkurents kvaliteetsemat teenust pakkuvate lennufirmade poolt (kuigi Qatar Airwaysiga lennates kaotab kiireimal juhul kummaski suunas Dohas vaid veidi üle tunni). Iseasi, kas otselennu argumendiga suudetakse lennud reisijatele ka edukalt maha müüa. Praegune hinnatase igatahes kohe üldse ei veena. Otselend võib ju Singapuri ja Ateena vahel olla, aga kui on vaja kuhugi edasi lennata? Kui Singapuris ja selle lähiümbruses on piisavalt inimesi, kes soovivad Kreekat tingimata otselennuga külastada, saadab seda liini edu (liini avamisel peetigi silmas eelkõige Singapuri). Vastasel juhul - mis sellise avantüüri mõte ikkagi on?