Täielik kannapööre – Royal Jordanianist saab odavlennufirma

Jordaania

Jordaania lennufirma Royal Jordanian Airlines on ilmselt kaugelt kuulsam sotsiaalmeedias, kui reisijate teadvuses. Seda tänu reklaamidele, millele on teatav poliitiline vint peale keeratud. Alljärgnevad on mõned näited, kuidas Royal Jordanian kasutas oma reklaamides ära USA ja Prantsusmaa valimisi.

Aastaid tagasi pakkus Royal Jordanian (RJ) aeg-ajalt päris soodsaid hindu näiteks Euroopast Bangkokki, kuid viimasel ajal pole neil olnud Lähis-Ida lennufirmade hindadele, kvaliteedile ja liinivõrgule midagi vastu panna. Royal Jordaniani kõige arvukam reisijatebaas pärines naaberriigist Süüriast, mille praegust olukorda pole vist vaja pikalt lahti seletada. Lisaks on sõjas kannatava Süüria kuvand laienenud ka Jordaaniale, mis sealsele turismile kuidagi kasuks ei tule. Põhimõtteliselt on Royal Jordaniani põhitegevus ehk lendamine olnud kahjumlik viimased 10 aastat.

Niisiis on Royal Jordanian olukorras, kus neid vaatamata rohkem kui 50 aastasele ajaloole eriti keegi ei tea, eriti, kui võrrelda Lähis-Ida kolmiku Qatar Airwaysi, Emirates’i ja Etihadiga ning finantstulemused pole samuti kiita. Sisuliselt on RJ viimased 10 aastat seisnud oma arengus paigal. Nüüd on lennufirma uus juht sakslane Stefan Pichler, kes muuhulgas on juhtinud ka kadunud Air Berlini, tulnud välja plaaniga, kuidas RJ taas kasumlikuks muuta. Lühidalt kokkuvõttes on ideeks väga tagasihoidlik kasv ja alandada oluliselt kulubaasi.

Kulubaasi alandamine tähendab, et senine täisteenust pakkuv lennufirma liigub odavlennufirma ärimudeli suunas, kus märkimisväärne osa sissetulekutest saadakse tasuliste teenuste müügist. Senine pakutud soe eine asendatakse enamikel liinidel külma suupistega, soe toit on lisatasu eest. Piletid jagatakse erinevatesse hinnakategooriatesse, odavaimad piletid, nagu paljudel teistel lennufirmadel, on reisimiseks ainult käsipagasiga. Lennupargis tehakse lähitulevikus valik ühe vahekäiguga lennukitüübi kasuks, nagu odavlennufirmadel tavaks. Boeing 787 tellimustest juba loobuti, sest nende kasumlik töölerakendamine osutus problemaatiliseks.

Korrastamisele on läinud ka Royal Jordaniani liinivõrk. Sulgemisele kuuluvad liinid Jakartasse ja Guangzhousse, tagasi tõmbuti nii Indiast kui Lääne-Aafrikast. Samas võib meile huvi pakkuda uus liin Kopenhaagenist Ammanisse, mis käivitub 3x nädalas alates 3 juunist 2018. Potentsiaalse tulevase sihtkohana on identifitseeritud ka Stockholm. Jordaanias pööratakse Ammani kõrval senisest rohkem tähelepanu Aqabale.

Royal Jordanian ei ürita kokureerida Emirates’i või Qatar Airwaysiga. Oma peamiste konkurentidena näevad nad teisi odavlennufirmasid nagu Ryanair ja Air Arabia. Igatahes saab Ryanair, mis alustab sel aastal lende nii Ammanisse kui Aqabasse, olema Royal Jordaniani jaoks väga tõsine pähkel, sest Ryanairiga võrreldavat kulubaasi ei saavuta Royal Jordanian mitte kunagi. RJ eeliseks on jällegi tihedam liinivõrk Vahemerest idas.

Royal Jordaniani ümberprofileerumine täisteenust pakkuvast lennufirmast odavvedajaks pole iseenesest midagi erakordset. Euroopa siselendudel toimib odavlennufirmana valdav enamus lennufirmasid. Küll aga pole ükski lennundusallianssi kuuluv lennufirma (RJ kuulub Oneworldi) oma ärimudelit korraga nii põhjalikult muutnud. Aeg näitab, kas see ka edu toob.

Allikas: Arabian Aerospace