Täiendav piirikontroll on Euroopa lennujaamad üle koormanud

Euroopa

Märtsis 2017 kiitsid Euroopa Parlament ja Euroopa Ülemkogu heaks määruse, mille kohaselt tugevdati piirikontrolli EL välispiiridel. Määruse mõtteks on parem võitlus terrorismiga ja nende EL kodanike tuvastamine, keda on alust kahtlustada seotuses välismaiste terroriorganisatsioonidega (kõik said vist aru, mida siin silmas peetakse). Lühikese ingliskeelse ülevaate määrusest nr. 2017/458 leiab siin.

Kuigi senisest tihedama piirikontrolli vajalikkus on täiesti arusaadav, leidub siin üks pisike probleem. Nimelt on nii mõneski Euroopa riigis piirikontroll uute nõuete täitmiseks selgelt alamehitatud, mis toob kaasa senisest oluliselt pikemaid järjekordi EL välispiiridel. Antud kontekstis võib EL välispiir asuda ka keset Euroopat, kui tegemist on näiteks lennuga Euroopa Liidust väljaspool asuvasse sihtpunkti.

EL määruse sujuvaks täitmiseks vajaliku hulga piiriametnike puudumine on eriti teravalt esile kerkinud suvise reisimise tipphooaja valguses. Probleem näib olema teravaim Lääne-Euroopas, kus Hispaania, Prantsusmaa, Itaalia, Belgia ja Portugali lennujaamades võivad järjekorrad välispiiridel kasvada kuni 4 h pikkuseks.

Kuna piirijärjekordade pikkuse tõttu langeb disproportsionaalselt palju halba valgust lennufirmade peale, kutsub märkimisväärset hulka Euroopa lennufirmasid ühendav lobigrupp Airlines for Europe, lühidalt A4E (Lufthansa grupp, IAG, Finnair, easyJet, KLM/AF, airBaltic jt.) EL liikmesriike üles sammudele, mis aitaks vähendada reisijate ooteaega EL välispiiridel ja lendude kasvavat hilinemist.

Selle suve rekordiks on mõõdetud 4 h tunnine ooteaeg piirikontrolli läbimiseks. A4E toob välja mitmeid lennujaamu, kus piirikontrolli ootavate järjekordade pikkus koos tülpinud reisijatega on eriti hull. Sadade meetrite pikkusi järjekordi on täheldatud näiteks Madriidi, Palma de Mallorca, Lissaboni, Lyoni, Pariisi Orly, Brüsseli ja Milano lennujaamades. Euroopas leidub lennuvälju, kus lendude hilinemine on aastaga kasvanud tervelt 300%.

Sügisel võib olukord veelgi pingestuda, sest 7. oktoobril 2017 lõppeb 6-kuune määruse rakendamiseks kehtiv üleminekuperiood, mille ajal osad EL liikmesriigid pole seda veel täismahus rakendanud. Lennujaamades on küll kasvanud iseteenindusväravate arv, kuid paljud reisijad pole sellega veel kohanenud. Järjekorrad ja kauglendude väljumise hilinemine võib probleemiks olla veel mõnda aega, sest vastavatesse eelarvetesse lisaraha leidmine on poliitikutele alati tunduvalt keerulisem ülesanne, kui kokkuhoid nende inimeste pealt, kelle töö toob kasu paljudele teistele inimestele.

Lõpetuseks teemaga mitteseotud vana hea Kreisiraadio sketš.