Tallinnast startinud lennuk smugeldati Iraani

21. veebruaril startis Tallinnast siin hoolduses olnud Armeenia lennufirma Fly Armenia lennuk Boeing 737-300 (registritunnus EK-FAA) Araabia Ühendemiraatide poole, kus hooldus pidi jätkuma. Plaanitud vahemaandumise asemel Kiievis kulges lennuki teekond seiklusrikkalt. Kiievis lennuk ei maandunud, plaanides suunduda hoopis Varnasse Bulgaarias. Varna asemel lennati siiski Araabia Ühendemiraatide poole, kuid Iraani õhuruumis teatasid piloodid hädaolukorrast ning maandusid Teheranis.

Kui alguses levisid jutud lennuki võimalikust kaaperdamisest, siis peagi selgus, et tegemist polnud ei kaaperdamise ega hädamaandumisega. Nagu kirjutab Scramble.nl Iraani meediale toetudes, oli Iraan, mis ei saa sanktsioonide tõttu osta USA-s valmistatud lennukeid ega nende varuosasid, leidnud loomingulise viisi, kuidas saada enda käsutusse Boeingu lennuk. 23 aastat vana B737-300 pole teab, mis uus lennuk, kuid Iraani kontekstis pole sel vanust eriti ollagi.

Siin tekib paratamatult küsimus, et mis lennufirma on Fly Armenia? Tegemist on 2019. aastal asutatud lennufirmaga, mis sai lennuettevõtja sertifikaadi juulis 2020. Seni on nende kaks detsembris 2020 kättesaadud lennukit (nüüd siis üks) tegelenud ainult üksikute kaubavedudega Venemaale. Nende veebilehel toodud kontaktid on väidetavalt kehtetud, seega pole väga alusetu arvata, et tegemist on libalennufirmaga.

Iraani meedia kirjutab, et jutuksolev Boeing läheb peagi Iraani lennufirma Caspian Airlines käsutusse. Ja teinegi Fly Armenia lennuk, 31 aastat vana Boeing 737-400 jõuab varsti samuti Caspian Airlinesi lennukiparki.

Iraanile pole taoline fiktiivsete lennufirmade kasutamine lääne lennukite ja nende varuosade saamiseks midagi uut. Armeenia, Iraagi, Usbekistani ja Kasahstani lennufirmasid on sellel eesmärgil varemgi kasutatud. Näiteks sai Iraani lennufirma Mahan Air 2015. aastal endale samal viisil mitu Airbus A340 lennukit, mis kõik otsustasid samal päeval Iraagist Kasahstani hooldusesse lennata ja kõigil tekkis Iraani õhuruumis "hädaolukord", mistõttu maanduti Teheranis.

Seega, Tallinnast startinud lennukil polnud mingit hädaolukorda, tegemist oli varem kokkulepitud plaaniga, kuidas toimetada lennuk sanktsioneeritud Iraani. Fly Armenia ilmselt lõpetab oma tegevuse, sest järjekordsete lennukite ostmise/liisimisega ei saa neil lihtne olema. Aga seda nende äriplaan arvatavasti ette ei näegi. Armeeniast leiab teisigi lennufirmasid, mis kommertsvedudest miskipärast eriti huvitatud pole.

Iraani toimetatud Boeingut seob Eestiga peale Tallinnast startimise veel see, et aastast 2006 kuulus see 6 aastat Estonian Airi lennukiparki.

Iraani smugeldatud lennuk Estonian Airi värvides (Foto: Lucian Ojog, Planespotters)