Sujuvat ja kiiret internetiühendust peetakse tänapäeval enesestmõistetavaks. Astudes aga sisse lennujaama või lennukisse, satud justkui teise maailma. Jättes TLL ja veel mõned lennujaamad kõrvale, tuleb põrkuda piinarikka sisselogimise, piiratud kasutusaja või piinavalt aeglase ühendusega. Lennukis on internetiühendus eelkõige äriklassi lõbu, kuid sealgi on tasuta andmemaht enamasti piiratud ja ühendused "kuidas kunagi". Internetiühendus turistiklassis – kohati isegi võimalik, kuid see pole kaugeltki odav lõbu.
Täna töötab internetiühendus lennukites põhimõttel, et lennufirmal tuleb valida seadmete pakkuja ja on siis sellega edaspidi laulatatud. Misiganes firmaga käed ei lööda, internetiühendus kilomeetrite kõrgusel on enamasti suhteliselt aeglane ja kallis.
Aga lootust on, et see võib peagi muutuda.
Airbus, Delta Air Lines ning rida tehnoloogiafirmasid ja mobiilside pakkujaid, kokku 30 firmat, on moodustanud Seamless Air Alliance’i, mille eesmärgiks on välja töötada globaalne WiFi standard, mis võimaldaks kiiret sisselogimiseta internetiühendust lennujaamades ja lennukites sõltumata sellest, kes on su mobiilside operaator või mis firma seadmeid kasutab lennufirma.
Lisaks Airbusile ja Deltale on projekti haaratud näiteks Panasonic Avionics, Intelsat SA, Nokia ja Vodafone Group, seega päris mõjukas seltskond. Nagu näha, puudub pildilt Boeing. Võimalik, et Boeingu ühinemine on lihtsalt aja küsimus, sest sellisest arengust kõrvalejäämine oleks Boeingule järgmine 737 MAX tüüpi põnts.
Uus internetiarhitektuur lennujaamades ja lennukites pakuks hoopis teistlaadset kogemust. Vaadates mobiilist või arvutist lennujaamas filmi, võib seda jätkata väravas ja lennukis – ilma taas kuhugi sisse logimata ja täiendava tasuta. Kiire internetiühendus lennukites muutuks loomulikuks ja koduse sauna saab sisse lülitada ka lennukist.
Kunas see kõik reaalsuseks saab?
Raske öelda, kuid ühtset standardit arendav grupp on seadnud eesmärgiks lahendusega välja tulla 2020. või 2021. aastal – seega juba üsna pea. Loomulikult ei jõua see lõpptarbijani päris kohe, kuid esimene eesmärk ongi eelduste loomine sujuva internetiühenduse levimiseks lennujaamades ja lennukites. Töö käib paralleelselt kolmes suunas – tehnoloogia töögrupp tegeleb interneti levikuks vajaliku raudvara spetsifikatsioonidega, lisaks töötatakse kasutajatele mõeldud toodete standarditega ning kõiki pooli ühendava ärimudeliga ehk kes maksab mille eest ja kellele.
Allikad: Bloomberg ja Seamless Air Alliance